De brandweer in actie aan de Havenstraat (foto Dennis van Wingerden)
De brandweer in actie aan de Havenstraat (foto Dennis van Wingerden) Foto:

Drukte voor brandweer

Afgelopen week zijn de brandweervrijwilligers van Ridderkerk veel in touw geweest. Ze werden vanaf zondag al tienmaal gealarmeerd.
Het totaal aantal meldingen voor 2022 is inmiddels de 200 gepasseerd. Zondagavond werd de ambulancedienst geassisteerd om iemand uit de woning te halen. In de nacht naar maandag woedde een uitslaande brand aan de Julianastraat in Bolnes. Hier werd samengewerkt met de Rotterdamse brandweer. Dinsdag gingen de piepers drie keer, onder andere om de politie te assisteren bij een aangetroffen kluis in de berm aan de Wolweverstraat. Woensdagavond werd een dakbrand gemeld aan de Selderijweg op industrieterrein Nieuw-Reijerwaard. De rook bleek afkomstig van een forse brand in Alblasserdam. De brandweerlieden waren weer snel terug in de kazerne. Donderdagmiddag werd uitgerukt voor een reanimatie en ‘s avonds, nadat er geoefend was, moest een onderzoek ingesteld worden naar een afgaande CO-melder aan de Rosmolen. Vrijdag was het weer vroeg dag vanwege een melding van een vreemde lucht aan de Brasem rond kwart voor vijf. Om tien uur ‘s avonds kwam de tiende melding van de week binnen. Boven het voetpad bij de Dirk aan de Havenstraat hing een afgebroken tak los in de boom. Met behulp van de ladderwagen werd deze naar beneden gehaald waarna het gevaar geweken was.

Ingezonden

Uit de bijstand en de schulden

Een nieuwe raadsperiode is een goed moment om het vergroten van bestaanszekerheid en rechtsbescherming hoog op de agenda te zetten.
Nibud berekende dat je nauwelijks rond kunt komen van het minimum zoals in de bijstand. Er zijn politieke partijen die de uitkering zo laag mogelijk willen maken als prikkel om te gaan werken. Tot 2035 wordt de bijstand dan ook elk half jaar lager. En dat terwijl uit zoveel onderzoeken blijkt dat die prikkel averechts werkt. Stress over de financiën blokkeert een mens doordat alle energie gaat naar het overleven van de korte termijn. Er blijft te weinig tijd over om na te denken over lange termijn doelen zoals het vinden en houden van werk en goede zorg.
Veel bijstandsgerechtigden voelen zichzelf regelmatig klemgezet. Er heerst boosheid en angst voor een leven in armoede, door schaamte of vanwege een kleinerend gesprek bij instanties en gemeente. Wie denkt dat bijstand aanvoelt als een hangmat laat vooral zien niet te weten waarover men praat. En ja er is altijd iemand die de kantjes ervan af loopt en die persoon moet je daar vooral op aanspreken. Maar je hoeft niet alle mensen met weinig inkomen vanuit argwaan, wantrouwen en politieke bombarie over een kam te scheren. Als je wilt dat mensen uit de problemen komen is een constructieve en positieve houding nodig.

Door de hoge energieprijzen en de stijgende prijzen voor boodschappen komen steeds meer burgers en ondernemers in de problemen. Het Nibud denkt zelfs een op de drie huishoudens. Ook zij moeten allemaal hun weg gaan vinden door het complexe woud van toeslagen en uitkeringen, en mogen dan geen fouten meer maken. En geen pech meer hebben. Maar hoe realistisch is dat? Schulden liggen op de loer en moet je op tijd beteugelen. In Ridderkerk hebben nu al 4600 huishoudens betalingsachterstanden. Ook mensen die het altijd gered hebben krijgen het nu voor hun kiezen.

Wij pleiten voor meer actie en maatwerk, schulden opkopen, vaste banen mèt een inkomen om van rond te kunnen komen, lokaal inkopen en aanbesteden met de voorwaarde van een goed uurloon, werkgevers steunen om mensen met beperking in dienst te nemen en bovenal een menselijke bejegening.
Laten we samen werken: voor bestaanszekerheid, rechtsbescherming en solidariteit. Meer Sociale Duurzaamheid in Ridderkerk voor u en onze kinderen. Wij rekenen op u.

Arianne Ripmeester,
raadslid PvdA GroenLinks