De oprichting van SV Slikkerveer

Drie mannen namen op 7 oktober 1920 in het schaftlokaal van scheepswerf Boele en Pot het initiatief voor de oprichting van een voetbalvereniging. Dit waren Janus Sparreboom, Dirk de Koning en Gijs Bouthoorn. De eerste twee werkten bij de nabijgelegen scheepswerf Intermaas (ook bekend als De Maas). Daar trapten ze tijdens pauzes weleens met collega’s tegen een bal. Voetbal was nog behoorlijk nieuw. Het spel was overgewaaid uit Engeland. Eerst vooral voor de elite, maar gaandeweg kwamen er ook steeds meer arbeidersclubs.
In hun omgeving reageerden sommige mensen sceptisch op het voornemen van Sparreboom en De Koning om een voetbalclub te beginnen. Zij vonden het veel te kinderachtig dat grote kerels tegen een balletje liepen te trappen. Maar de twee zetten door. Zij vroegen Gijs Bouthoorn, die voordat hij naar Ridderkerk kwam al had gevoetbald, om te helpen. Samen met enkele sympathisanten kwamen zij op donderdag 7 oktober 1920 bij elkaar. In Ridderkerk waren eerder al Hercules (nu RVVH) en de Ridderkerkse Football Club opgericht. Op deze dag werd een nieuwe vereniging aan dit lijstje toegevoegd: de Bolnessche Voetbal-Vereeniging Onze Leuze Is Voorwaarts In Overwinning, kortweg BVV OLIVIO. Later volgde ook de oprichting van de S.V.V. Slikkerveer en in 1941 volgde een fusie van beide verenigingen tot SV Slikkerveer. Als clubkleuren kozen de oprichters van OLIVIO destijds voor rood en zwart. Dat werden voor de fusieclub ook de kleuren waarin voortaan werd gevoetbald.

Frenoflex blijft hoofdsponsor

SV Slikkerveer heeft het contract met de huidige hoofdsponsor Frenoflex Kunststofvloeren BV verlengd. Eigenaar Ron Noorlander en Slikkerveer voorzitter Rinus Hitzert hebben een nieuwe overeenkomst getekend, die de voetbalvereniging en Frenoflex tot en met 2024 aan elkaar verbindt. "Als vereniging zijn we hier heel erg blij mee, want het geeft een hele grote zekerheid en stabiliteit voor de vereniging. Daarnaast zijn wij er net zo trots op als Ron en Danny dat zij bij ons de hoofdsponsor zijn. Ruim twintig jaar zijn zij al verbonden aan ons vereniging, waarvan het grootste deel als hoofdsponsor” zegt voorzitter Rinus Hitzert.