INGEZONDEN

Gezondheidsschade door
ultrafijnstof
Volgens de Volkskrant van 21 juni 2022 is wereldwijd nog nooit zo’n groot onderzoek gedaan rond een luchthaven. Het Rijksinstituut Voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voerde het uit rondom onze nationale luchthaven Schiphol. Conclusies: mogelijk sterven meer mensen aan hartritmestoornissen dan elders. Hart- en vaatziekten lijken vaker voor te komen. En ook is ultrafijnstof schadelijk voor ongeboren kinderen.
Lucht & Geluid heeft dit gevaar herhaaldelijk in de kolommen van De Combinatie aan de orde gesteld. Ultrafijnstof zijn kleine deeltjes in de lucht die kleiner zijn dan 0,1 micrometer. Die deeltjes komen vrij bij verbrandingsprocessen in de industrie, luchtvaart en wegverkeer. Maar ook bij het koken in de keuken en bij verbranding in de openhaard.
Dat ultrafijnstof is zo klein dat het met gemak diep in de longen terecht kan komen. Via de bloedbaan kan het verder het lichaam in. Vandaar de waarschuwing door het RIVM voor nadelige gezondheidseffecten.
Langdurige blootstelling aan ultrafijnstof leveren geen aanwijzingen voor nieuwe luchtwegaandoeningen, maar wel dat bestaande aandoeningen, als bijvoorbeeld astma of piepende ademhaling, kunnen verergeren.

Ridderkerk
Ultrafijnstof komt niet alleen rond Schiphol in te hoge concentraties voor. In grote delen van Utrecht en Noord-Brabant lijkt de concentratie minstens zo hoog. Verder onderzoek is daarom noodzakelijk. Niet plaatselijk, maar door het hele land merkt het RIVM terecht op.
Natuurlijk ook bij ons in Ridderkerk en omgeving. Per slot van rekening wonen en ademen we naast de drukste wegen van ons land. Het is de hoogste tijd voor effectieve oplossingen, als bijvoorbeeld een zone van 80 km voor onze Rijkswegen rond Ridderkerk en omgeving.

Dick de Winter, Lucht & Geluid

LEZERS SCHRIJVEN

Hartelijk dank
Bij deze wil ik een ieder die op welke manier heeft bijgedragen aan mijn 80ste verjaardag te doen slagen hartelijk bedanken.
Mijn cadeau, € 5417,00 is overgemaakt t.b.v. Hersenonderzoek Prof. Erik Scherder VU Amsterdam.
De muziek, dans, zang, de medewerking van de Gemini, Werk aan de Winkel, Larosa, Gus Bok, nogmaals bedankt!

Ada Goedegebuur