Jonge belangstelling voor de Wereldwinkel
Jonge belangstelling voor de Wereldwinkel Foto:

Kleuters bij Wereldwinkel

Maandag 13 juni was het een en al gezelligheid in de Wereldwinkel Ridderkerk. Er kwamen enkele kleuters van de Ds. G.H. Kerstenschool uit Ridderkerk op visite. Ze werken namelijk aan een project over de Wereldwinkel en wilden de winkel wel eens van binnen zien. Ze hebben aandachtig geluisterd naar de mooie verhalen die de vrijwilligers van de wereldwinkel hen vertelden.
Er is door de kinderen van alles geleerd over fairtrade en recycling. De producten, die uit alle delen van de wereld komen, werden vol bewondering betast en bekeken! De kinderen hadden zelf ook een schilderij gemaakt van gerecyclede producten. Dit kunstwerk heeft een mooi plekje in de winkel gekregen.

INGEZONDEN

Geen woorden maar daden!

In de voorgaande raadsperiode heeft de werkgroep ‘overlast Rotterdamse weg’ de geluidsproblematiek onder de aandacht gebracht van het Waterschap Hollandse Delta en de gemeente Ridderkerk.
Ter herinnering schetsen wij u het probleem nogmaals: Veel bewoners hebben overlast van het verkeerslawaai veroorzaakt op en rond de Rotterdamseweg.
Dit wordt veroorzaakt door zo’n 15.000 voertuigen die hier per dag passeren. Daar komen er naar verwachting nog eens 1760 bij door het nieuwe distributiecentrum Panattoni. De meeste overlast ondervinden mensen in Bolnes zoals aan de Leklaan, Spuistraat, Rijnsingel en Kievitsweg. Op het stuk weg tussen de Rijnsingel en de Randweg ligt geen stil asfalt en zijn er geen geluidsbeperkende voorziening. Bovendien wordt daar vaak harder gereden dan toegestaan. Uit metingen van het Waterschap blijkt dat 90% van het verkeer hier harder rijdt dan 80 km/uur.
Bovenop dit verkeerslawaai komt nog de overlast van motoren en auto’s voorzien van herrie uitlaten en/of tuning met ‘pops & bangs’. Klachten over deze voertuigen komen van omwonenden langs de hele Rotterdamseweg maar ook op andere plaatsen in gemeente zoals bij benzinestations en parkeerterreinen. Door deze herrie kunnen omwonenden niet genieten in hun tuin of kunnen niet slapen van de herrie.
Om u in indruk te geven van de hoeveelheid geluid, hebben wij op willekeurige momenten metingen uitgevoerd in de gemeente. Wat wij zien, is dat het geluid in Bolnes (hoek Spuistraat en Kievitsweg) altijd minimaal ruim 7 dB hoger ligt dan bijvoorbeeld de Oosterparkweg. Als u dan weet dat iedere 3 dB een verdubbeling betekent, kunt u nagaan wat een enorm verschil dat is. Met een Westenwind, nat wegdek en bestuurders die niet begrijpen of het niet interesseert dat ze overlast veroorzaken, loopt dit verschil op tot meer dan 15 dB! In absolute getallen gesproken dus boven de 70 dB!

Met de aankomende invoering van de nieuwe omgevingswet vinden wij het tijd tot actie en het nemen van verantwoordelijkheid. In deze nieuwe wet wordt de beheersing van geluid van provinciale wegen gelijk behandeld als rijkswegen en hoofdspoorwegen. Het Waterschap Hollandse Delta en Rijkswaterstaat zal vanaf dat moment in samenwerking met de gemeente de geluidproductieplafonds moeten gaan beheersen. In de nieuwe portefeuilleverdeling van B&W in onze gemeente lezen we de volgende taken: welzijn, volksgezondheid, verkeer, omgevingswet en handhaving. Deze taken sluiten perfect aan bij de problematiek en scheppen een hoge verwachting!

Graag zouden wij ook zien dat de gemeente werk maakt van de toezeggingen gedaan op de website ‘verkeersmelding geluidsoverlast'. Dus meer controles op snelheid en geluidsnorm, en het plaatsen van smiley's. Ondervindt u ook overlast van verkeerslawaai, meldt dit dan via: www.ridderkerk.nl/geluidsoverlast Ook al denkt u dat melden geen resultaat oplevert, verzoeken wij u toch steeds melding te maken zodat de gemeente inzicht krijgt van de frequentie en hoeveelheid gedupeerden.
Reacties kunt u sturen naar: overlastrotterdamseweg@gmail.com.