VITAE Ridderkerk staat voor gezond leven in een groene omgeving
VITAE Ridderkerk staat voor gezond leven in een groene omgeving Foto: Zero People/JURY!

Toekomstbeeld voor Bolnes-Zuid?

RIDDERKERK - Gebiedsontwikkelaar Zero People werkt in samenwerking met het archictectenbureau JURY! aan een ontwikkeling voor Bolnes-Zuid. Gewerkt wordt aan een masterplan voor VITAE Ridderkerk, een concept dat staat voor de stad van de toekomst, waarin gezond leven in een groene omgeving centraal staat. De plannenmakers vertegenwoordigen de grondeigenaar en voeren momenteel gesprekken met twee grote ontwikkelaars. “’Insteek is het formeren van een coalitie om vervolgens in samenspraak op te trekken met de gemeente Ridderkerk” melden de partijen op een vorige week gelanceerde website.

VITAE Ridderkerk kan verrijzen in de oksel van de A33 en A16, in het gebied dat omgeven is door de Bolnesserkade. De ontwikkelaars kunnen voor deze polder plannen maken voor een langgerekte strook van in 38.000 vierkante meter.
“Een van de laatste stukken polder in de omgeving, wat deze locatie een uniek karakter geeft. In het plan wordt hierop ingehaakt en worden de historische sloten hersteld, zodat de polder krachtiger en duidelijker herkenbaar wordt en het project verankerd is in haar locatie” stellen de plannenmakers. Volgens de ontwerpers zijn er kansen om natuur terug te brengen in dit gebied en de biodiversiteit te vergroten:
“Om dit te doen wordt de polder verwilderd. Dit gebeurt in twee zones, een noordelijk en een zuidelijk deel.”
Met het zuidelijke deel kan worden aangesloten bij de ecologische hoofdstructuur en krijgt het gebied een natuurlijke barrière met de snelweg. De noordelijke zone krijgt een meer parkachtig karakter met plekken voor sport en bewegen, urban farming en ontmoeting.

Autovrij
Een belangrijk aspect is dat het gebied grotendeels autovrij wordt ingericht. De weg naar de woningen wordt een autovrije promenade, die alleen toegankelijk is voor voetgangers, fietsers en elektrisch deelvervoer. Voor het parkeren komt ruimte aan beide uiteinden van het plan. In het ontwerp komen er zonnepanelen boven de zuidelijke parkeerplaatsen en pergola’s boven de noordelijke. De vormgeving van de woongebouwen sluit aan op het verwilderde polderlandschap. De gebouwen zullen worden opgetrokken worden met voornamelijk bio-based materialen met een casco dat volledig opgebouwd wordt met circulaire houtbouw. “Het grote voordeel hiervan is dat deze materialen CO2 opslaan en de bebouwing dus juist bijdraagt in plaats van de klimaatdoelen onder druk zet” aldus de ontwikkelaars.
Het aantal woningen van dit plan is nog niet aangegeven. Geprojecteerd in het voorlopig ontwerp zijn acht gebouwen, waarvan het aantal verdiepingen nog niet vastligt. Het beeld is dat de gebouwhoogte lager is aan de randen van het plan en centraal het hoogste gebouw zal verrijzen.

Woningbouwopgave
Het is nog de vraag hoe de gemeenteraad denkt over een ontwikkeling voor Bolnes-Zuid. Uitgangspunt is tot op heden altijd geweest dat het gebied agrarisch moet blijven. Er zijn in de loop der jaren wel veel plannen op geprojecteerd. De provincie zag het als een geschikte plek voor de bouw van een gevangenis. Zelfs de nieuwe Kuip was even op Bolnes-Zuid gedacht tot de bedenkers er achter kwamen dat Feyenoord dan buiten Rotterdam zou komen te voetballen. Ontwikkelaars zien er mooie mogelijkheden voor logistieke bedrijven. Het team achter VITAE hoopt het gemeentebestuur te overtuigen van dit ambitieuze project. “VITAE een meerledig passend antwoord voor de woningbouwopgave, sociale gelijkheid en verduurzaming om onze gemeenschappelijke klimaatdoelen te behalen” aldus de ontwikkelaars.
Ridderkerk kan met dit project de primeur hebben. Een tweede VITAE-ontwikkeling is in voorbereiding voor Zierikzee.