LEZERS SCHRIJVEN

Goekoop kluitje in het riet

Vanaf maandag 27 juni jl. werd er in Het Zand in mijn straat met volle kracht gewerkt aan de aanleg van glasvezel. De werkzaamheden begonnen die eerste dag om 07.15 uur met het uitladen van een grote hoeveelheid materialen en vervolgens gingen de mannen aan de slag. Dat een dergelijke klus de nodige herrie met zich meebrengt is logisch en ook niet onoverkomelijk. Dat hoort er nu eenmaal bij. Onoverkomelijk werd het helaas wel toen er tot ruim ná 21.00 uur werd doorgewerkt met het afdichten van de openliggende straat waarvoor -uiteraard- de trilplaat als laatste machine langdurig werd ingezet.
Klacht ingediend bij de BAR. Overdag van 07.00 tot een uur of 18.00 uur is oké maar daarna moet het wel klaar zijn met de onrust. Er zijn mensen die overdag ook gewoon hard hebben gewerkt, te kampen hebben met ziekte binnen hun gezin, of kinderen hebben die moeten slapen of onregelmatige diensten draaien. Vanaf dag twee ging het aanmerkelijk beter, er werd rond half zes gestopt met de werkzaamheden. Dat was dus erg fijn. Een week later werd ik gebeld door een medewerker van de BAR-organisatie over mijn reactie via de gemeentelijke site. Dat was netjes.

Wat ik echter niet netjes vond was het warrige verhaal (overigens in erg gebrekkig Nederlands) dat de gemeente geen opdrachtgever voor de werkzaamheden is en dat ik met mijn klacht maar naar bij T-Mobile moest gaan. De gemeente had er mooi niks mee te maken! Daar was ik het volstrekt niet mee eens. Ik gaf aan dat wanneer er wordt gewerkt in OPENBAAR gebied, in grond die eigendom is van de gemeente, dan is de gemeente wel degelijk partij in het verhaal. Dan behoort de gemeente erop toe te zien dat de werkzaamheden netjes worden uitgevoerd, de werkzaamheden (verkeers)veilig worden uitgevoerd, de zaak na de werkzaamheden netjes wordt achtergelaten en dat er zo min mogelijk overlast voor de inwoners wordt veroorzaakt. Verder werd mij medegedeeld dat ik ècht de enige klager was, hetgeen pertinent niet het geval is. Dat vond die meneer niet zo’n leuk antwoord en ook vond hij het niet erg leuk dat ik aangaf geen liefhebber te zijn van kastje-muur-geklets.
Dus, beste gemeente, als een inwoner van Ridderkerk u een melding doorgeeft van iets wat niet goed loopt: neem die melding in het vervolg serieus en stuur uw inwoners niet met een goedkoop kluitje in het riet.
Toevalligerwijs werk in zelf in een (zeer grote) buurgemeente van Ridderkerk en ik heb in mijn werk dagelijks te maken met vragen, suggesties en ook met klachten van inwoners. Die personen zoeken niet zómaar contact en ik behandel elke reactie, stuk voor stuk, keurig en consciëntieus en ik haal het beslist niet in mijn hoofd om een inwoner van het kastje naar de muur te sturen en me te verschuilen achter argumenten die kant noch wal raken. Dit moet beter!

Mevr. B.J.M. Klück

Foodcompany is niet achtwaardig

Net kreeg ik een artikel onder ogen betreffende een onverwachte inspectie van de Voedselbank/Foodcompany Ridderkerk Ik ben zeer benieuwd wie die inspectie heeft uitgevoerd en de beoordeling heeft gedaan.... Van heel dichtbij maak ik nl. mee dat het er écht niet 8-waardig toegaat ...lange rijen voor de deur en vaak is er geen zuivel of brood... wel een grote mond. Ook de kwaliteit van bv de groente is niet geweldig...ik begrijp dat dat afhankelijk is van de aanvoer van bedrijven, maar dat zou wel nagekeken moeten worden. Wanneer er aan de zijkant" spullen worden aangeboden (dat mag om de rij te omzeilen bv bij ziekte) wordt er n allegaartje afgegeven waar werkelijk geen maaltijd van gemaakt kan worden, zelfs geen vegetarische.... Er wordt in het artikel gezegd dat er een moeizame start was na de overgang van de Voedselbank naar Foodcompany. De Voedselbank toen was m.i. een dikke 9...en helemaal niet te vergelijken met het armzalige gebeuren van Foodcompany. En dat is tot op heden niet anders. I.v.m. ziekte van degene die afhankelijk is van de regeling, ben ik enkele keren naar de Voedselbank geweest met een "machtiging", daar werd ik vriendelijk en waardig geholpen. Bij Foodcompany kreeg ik écht het gevoel een tweederangs armoedzaaier te zijn die moet slikken of stikken. Nee, heel droevig dat dat zó moet... Foodcompany kan een voorbeeld nemen aan de Voedselbank Rotterdam, waar het concept van zelf winkelen ook is ingevoerd...die verdienen zéker een 8.3 of hoger! Het is misschien een goed idee om de mensen die afhankelijk zijn van Foodcompany naar hun ervaringen te vragen, dan krijg je écht een eerlijk artikel. Er wordt heel wat af gemopperd over de nieuwe gang van zaken! En terecht!

M. Vuik-Bloemendaal