Marco Pol in de garage van Best Trucks in Barendrecht

Vijftig jaar in dienst als truckmonteur

RIDDERKERK - Eind deze maand is Marco Pol 50 jaar als monteur in dienst bij Best Trucks, voorheen Bestebreurtje. De Ridderkerker begon op 15-jarige leeftijd bij het toen nog in Rijsoord gevestigde Bestebreurtje Truck BV.

“We kwamen er gelijktijdig met vier jongens van de LTS. Twee hebben het er niet zo lang volgehouden. Rokus van der Ent stopte vorig jaar na 49 jaar. Hij is hier nog aan het werk als oproepkracht, maar niet meer “officieel” in dienst vertelt de gouden jubilaris. Een DAF-truck van welke generatie dan ook heeft geen geheimen meer voor Marco. “Maar we doen hier ook reparaties voor alle andere merken” zegt de monteur, die het werk wel heeft zien veranderen: “Vroeger kwam je al een heel eind als je wist hoe je de draadjes met elkaar moest verbinden. Nu moet er eerst van alles met de computer worden uitgelezen om vast te stellen waar het probleem zit. De uitdaging blijft altijd wel om het allemaal weer aan de praat te krijgen.”
Bij voormalig Bestebreurtje werden ook eigen vrachtwagens gebouwd. “Prachtig werk. Dan maakten we van bijvoorbeeld een aangeleverd chassis een volledige vier-asser. Als zo’n wagen klaar was reden we er trots mee naar Eindhoven, waar die gekeurd werd om op de weg toegelaten te mogen worden” vertelt Marco.
In maart 1984 verhuisde Bestebreurtje van de Rijksstraatweg naar bedrijventerrein Dierenstein in Barendrecht, waar de DAF-dealer enkele jaren later onder de naam Best Trucks voortgezet werd. Voor Marco bleef Barendrecht de standplaats, maar hij werkte ook wel bij de Best-vestigingen in Dordrecht en Oude Tonge. “Ik ben nooit met tegenzin naar mijn werk gegaan. Ik heb altijd met een leuke ploeg kunnen werken” besluit Marco, die nog een jaar mag voor zijn officiële pensioen een feit is.