Een volle Reggaeweide bij de Zwarte Cross (foto A Nice Try Production)

Guus Bok scoort met Smoorverliefd op Doe Maar

RIDDERKERK - Guus Bok is momenteel succesvol met de tributeband Smoorverliefd op Doe Maar. De Ridderkerker is een jaar lang de zanger van de coverband uit de Achterhoek, die al tien jaar bestaat. De band kwam bij Guus uit na het zien van een fragment van 30 seconden op YouTube van de Guus Bok Band met “Smoorverliefd” bij De Eretribune van Fox Sports. “Ja, dit is de jongen die we zoeken vonden ze binnen en buiten de band” hoorde Guus later.

Smoorverliefd op Doe Maar stond de afgelopen tien jaar bekend als Toe Maar. Met de Doe Maar-successen is de band een sterke troef geworden voor festivals en dorpsfeesten. Ook waren ze succesvol met een clubtour en een schouwburgtour. “Er zijn meerdere Doe Maar tributes in Nederland maar wij benaderen de muziek vanuit de basis waar het allemaal uit komt: Reggae, ska en alternatieve muziek. We komen ook allemaal uit die scenes net zoals Doe Maar dat 40 jaar geleden deed. Een paar echte reggae muzikanten in de band zorgen ervoor dat we echt een bepaalde credibility opgebouwd hebben onder muziekliefhebbers én muzikanten” verklaart toetsenist Daafit “Helikopterman” het succes.

Warm bad
Toen de vaste zanger er vorig jaar een punt achter zette moest de band op zoek naar een nieuwe frontman. Besloten werd om de bandnaam te veranderen met het idee om jaarlijks van zanger te gaan wisselen. “We willen jaarlijks of op seizoenbasis gaan werken met een bepaalde zanger waarvan wij het gevoel hebben dat we elkaars carrière kunnen aanvullen. Onze thuisbasis zit in de andere kant van het land en Guus kan zo ook bekend worden in de Achterhoek” wordt toegelicht.
Guus Bok werd met een uitgebreide mail uitgenodigd om eens met de band kennis te komen maken. Het bleek direct te klikken, ook na de eerste repetitie. “Er is een relaxte en toch ook serieuze sfeer binnen de band, echt een warm bad. Ik heb toen met mijn management besloten dit in ieder geval voor een jaar te doen, uiteraard naast mijn eigen optredens met de band. Naast dat dit een mooie kans was om mij meer te verdiepen in het repertoire van Doe Maar, leek het mij ook leuk om het festivalcircuit weer ‘vanaf een andere kant’ te bekijken” vertelt de zanger.

Zwarte Cross
Inmiddels hebben ze de try-outs gehad en de eerste grote optredens achter de rug. Smoorverliefd op Doe Maar had een bomvolle tent bij Buttonpop in Lisse en speelde vorige week bij de Zwarte Cross de Reggaeweide plat. “We kregen na het festival te horen dat het veld op slot moest omdat de boel vol stond. We waren de enige band die dat voor elkaar kreeg dat weekend. En al dat publiek dan meekrijgen is fantastisch” blikt Guus terug.
Dat dan uitgerekend dit jaar Henny Vrienten is overleden, voelt voor de zanger een beetje dubbel: “Maar ik probeer gewoon zo goed mogelijk met Smoorverliefd een ‘tribute’ te brengen aan de muziek van Doe Maar. En het is alleen maar mooi dat er op die manier nu nog zo veel mensen, zowel jong als oud, van kunnen genieten.”

Guus Bok: Mooi om jong en oud te zien genieten"