Werk van Theo van der Linden

Rijsoordse kunst bij ‘De IJsvogel”

RIDDERKERK - De uit het vlasdorp Rijsoord afkomstige kunstschilder Theo van der Linden exposeert met schilderijen van eigen hand in bezoekerscentrum ‘De IJsvogel’ aan de Waalweg 9a te Rijsoord. Vanaf zaterdag 6 augustus tot en met woensdag 31 augustus is er een selectie van zijn olieverfschilderijen te bewonderen.

De in 1938 aan de Mauritsweg geboren Van der Linden had al op jonge leeftijd belangstelling voor tekenen met potlood op papier en toen hij er op gewezen werd hier talentvol in te zijn en het advies kreeg om het ook eens met verf en penseel te proberen maakte hij de overstap naar de schilderkunst. Na de Mulo werkte Van der Linden 13 jaar bij Smit Slikkerveer en ruim 30 jaar als boekhouder bij modehuis Put in Ridderkerk. Tijdens zijn werkende leven ontwikkelde hij zijn hobby tot ware kunst. Schilderen doe je niet met kwasten maar met de beste penselen die er te krijgen zijn en ook het doek waarop dient van de beste kwaliteit te zijn. Geboren in een vlasdorp lag het voor de hand dat het schilderdoek vervaardigd dient te zijn van het beste linnen dat verkrijgbaar is. De kunstwerken van Van der Linden zijn dan ook geschilderd op Belgisch linnen, het beste in zijn soort. De olieverfschilderijen presenteren voornamelijk Rijsoordse karakteristieke gebouwen die er vandaag de dag nog steeds zijn maar ook gebouwen die inmiddels onder de sloophamer terecht gekomen zijn. Voor belangstellenden die een werk van Van der Linden willen aanschaffen zijn er mogelijkheden in overleg met de kunstenaar. De expositie in het bezoekerscentrum aan de Waalweg 9a loopt tot en met 31 augustus.