Foto:

INGEZONDEN

Goed dat er een scherm komt

Even voor de duidelijkheid van Rob Jelderda (zie zijn bijdrage van 28 juli 2022), ik schreef het al eerder: ultrafijnstof levert in elke verhouding schade op voor de volksgezondheid, ook al verwaaid het vanaf de Rijkswegen verder Ridderkerk in. Dat is nu eenmaal zo.
Lucht & Geluid heeft altijd aan alle gesprekken met de gemeente en bewoners van het Seringenplantsoen meegewerkt. Dat helemaal aan het eind van het proces de bewoners van de flats van de gemeente een gesprek eisten is hun goed recht. Daar waren wij niet voor uitgenodigd. De Wijkregisseur van West kreeg toen aan het eind van de rit alle vuile niet altijd aardig verwoorde frustraties over zich heen. Jammer. Je zou haast nog denken dat openbare discussies in de gemeente en in De Combinatie en ander media de jaren daarvoor in een soort luchtledige zijn gehouden? Wat natuurlijk niet het geval is.

De logaritmische cijfers begrijpen
Ronduit misleidend zijn de opmerkingen van Jelderda over de in opdracht van de gemeente door een onafhankelijk bureau gemaakte verschilcontourenkaart. Dat laat de verschillen in geluid (decibel) bij de flats zien met en zonder een scherm. Dat verschil wordt met verschillende kleuren aangegeven. Jelderda dendert over die verschillen heen alsof dat allemaal niet veel voorstelt. Hij spreekt over reductie in decibel. Nee dus. Het gaat om verschillen! De VERSCHILcijfers in decibel - in kleur op de kaart aangegeven - kan je alleen interpreteren als je die verschillen vertaalt naar wat het voor je oren betekent, wat je hoort en ervaart.
Daarom, en daar gaat Jelderda geheel aan voorbij, moeten de verschillen op de kaart in decibelcijfers eerst met een logaritmische formule worden bewerkt, zodat duidelijk wordt wat de verhouding is van de geluidsterkte met een scherm en zonder een scherm. Dus wat de demping is.
Op de gemeenteraadsvergadering waar hier over gesproken werd bleek niet iedereen daarvan op de hoogte, waardoor - zoals ook hier door Jerderda - verkeerd geïnterpreteerd en geconcludeerd werd.

Samengevat
Een op de verschilcontourenkaart aangegeven verschil van 3 decibel betekent dat de demping op verschillende plaatsen 50% is in vergelijking tot de oude situatie ter plaatse. Soms zelfs op een plaats 60% (4 decibel verschil). Voor een verschil van 2 decibel is de demping van het geluid 37%.
Jelderda schampert wel dat voor de rest van de wijk ‘de reductie 0 tot 1 decibel’ bedraagt. Voor de slechte verstaander, zoals Jelderda, lijkt dat niks. Maar het gaat, nogmaals, niet om reductie maar een VERSCHIL in decibel!!
Geluid gedraagt zich nu eenmaal volgens logaritmische wetten. En die moet je hier niet negeren.
1 decibel verschil betekent juist al heel wat voor die aangegeven delen van Ridderkerk op de verschilcontourenkaart: 1 decibel verschil geeft een demping van het geluid van 21%. Dat is niet niks.

Dick de Winter,
 werkgroep Lucht & Geluid