De Ridderkerkse ploeg in Rotterdam (foto Dennis van Wingerden)
De Ridderkerkse ploeg in Rotterdam (foto Dennis van Wingerden) Foto:

Succesvolle World Police and Fire games

Zondag zijn de World Police and Fire games succesvol afgesloten. Duizenden sporters hebben in 63 sportonderdelen gestreden om de hoogste eer. Een zeer geslaagd evenement waarbij de vrijwillige brandweermensen uit Ridderkerk op sportief en ondersteunend gebied hun steentje hebben bijgedragen.
Vorige week donderdag streed de afvaardiging uit Ridderkerk als Nederlands team op de Binnen Rotte in Rotterdam op twee wedstrijd onderdelen. Allereerst moesten er twee runs gedaan worden met de Hose Cart. In de middag stonden twee runs op het onderdeel Bucket Brigade op het programma. Bij beide onderdelen was snelheid en behendigheid van groot belang. Afrollen van slangen, opzetten van een ladder, vullen van een vat en het om spuiten van bord. Zaken die voor brandweermensen bijna dagelijks werk zijn. Alhoewel, de omstandigheden waren anders. Nu moest er op snelheid gestreden worden met teams uit Spanje (Barcelona en Madrid), België (Antwerpen) en Turkije (Istanboel). Het werd een spannende strijd die op seconden gewonnen en nipt verloren werd. Goud was er bij de Hose Cart en zilver, achter Istanboel, bij de Bucket Brigade.
Bernard Oevermans, Maurice de Veth, Dennis van de Lagemaat, Joost Stok, Arjan den Besten en Robert van de Linden, onder leiding van teamcaptain Sebastiaan Heyman konden na afloop zeer tevreden zijn. De leiding van de W.P.F.G. kon dus ook trots zijn op het Nederlandse team dat bestond uit vrijwilligers van de post Ridderkerk. Volgend jaar, normaal om de twee jaar maar deze editie was een jaar uitgesteld, zijn de wedstrijden in Winnipeg, de hoofdstad van de provincie Manitoba in Centraal Canada. Of de ploeg daar de eer kan verdedigen blijft de vraag. Twee jaar later zijn de spelen in Birmingham Alabama. Dat de prestatie ook het gemeentebestuur niet was ontgaan bleek op de oefenavond. Wethouder Henk van Os zette de ploeg in het zonnetje en bedankte hen namens het gemeentebestuur. Dit zeer grote evenement kan niet zonder vele vrijwilligers. Uit Ridderkerk hebben diverse brandweermensen ondersteunende werkzaamheden gedaan om de WPFG tot een succes te maken. Dit allemaal naast hun eigen werk en het vrijwilligerswerk bij de brandweer.

Open podium met ‘Jamsessie’  voor amateur musici in de Kijfhoekkerk

ZWIJNDRECHT - De Stichting Behoud Kijfhoekkerk organiseert op zaterdag 6 augustus weer een Open Dag voor amateur musici uit onze regio. Iedereen die een muziekinstrument bespeelt is hartelijk welkom en wordt uitgenodigd, solo of gezamenlijk, muziek te maken. Het begrip ‘jamsessie' is een muzikaal samenspel op een spontane manier en onvoorbereid de luisterende toehoorders te inspireren. Dit ‘Open Podium' voor muzikaal talent in de Kijfhoekkerk is vrij toegankelijk tussen 12.00 en 16.00 uur. Er is gelegenheid om zelf, gratis koffie, thee, water of frisdrank te nemen.