Winnaar Doron Kuipers bij de prijsuitreiking met Jan de Vries (jury), Luca van 't Hoff (sponsoring), wethouder Fleur Stip en Simone Nugteren van Hippisch Centrum Ridderkerk Foto:

Doron Kuipers wint Grote Prijs van Ridderkerk

De eerste editie van Jumping Reyerparc Ridderkerk kende een spannende finale. Voor de Grote Prijs van Ridderkerk kwamen zondagmiddag 34 combinaties in de ring. De veertien hindernissen werden door 17 ruiters en amazones foutloos genomen, waarna de barrage de beslissing moest brengen.
Het parcours werd voor de barrage teruggebracht tot acht hindernissen, waarbij de dubbele oxer van de laatste hindernis werd veranderd in een stijlsprong. Dit maakte het sneller aansnijden van de laatste bocht mogelijk. In het veld waren meerdere combinaties die grote prijzen op hun naam geschreven hebben. Bovendien mocht gesproken worden van een internationaal evenement, want verschillende in Nederland werkende ruiters met een buitenlands paspoort hadden inschreven. Daarbij waren de voor Italië uitkomende Heather Robertson en voormalig Aziatisch kampioen Ali Al Khorafi uit Koeweit. Beiden kwamen niet foutloos door de barrage.

Snelle tijd
Met zijn paard Just A Moment Van ’T Heerenhuys zette Doron Kuipers al vroeg in de wedstrijd met 35,56 een snelle tijd neer, waarop de andere deelnemers zich allemaal stuk beten. Ruiters die het met dezelfde vaart probeerden gingen in de fout op hindernis acht of negen. Alleen Bram van der Pluijm was met Cosmo H. Cotoki op de klok sneller (35,33), maar moest dit bekopen met vier strafpunten.
Het dichtst in de buurt kwam Vincent Geerink. De ruiter uit Mijnsheerenland, die zaterdag winnaar was van de 1.40-wedstrijd, bleef foutloos in een tijd van 36,16. Lars Koster met El Divo zat er niet ver acher met 36,48. Ook Nikita Cheung en Ilse Tolboom bleven in de barrage foutloos, maar moesten seconden toegeven.

Bijna dubbel succes
Doron Kuipers had zijn overwinning nog meer glans kunnen geven met zijn paard Kerswin van ’t Roosakker, waarmee hij eveneens voor de barrage was geplaatst. Hij was al zeker van de winst toen hij als slotrijder mocht aanzetten. Een weigering maakte een einde aan de droom van dubbel succes.
Het zoet van de overwinning smaakte er niet minder om. Kuipers mocht uit handen van wethouder Fleur Stip de Grote Prijs van Ridderkerk (een bedrag van 1500 euro) in ontvangst nemen.

Begin met hardlopen via Start4Energie

BARENDRECHT - Op zaterdag 3 september start bij de Barendrechtse atletiekvereniging C.A.V. Energie weer de populaire cursus Start4Energie. Met deze cursus kan men op een leuke manier werken aan de conditie en meteen flink wat van de vakantiekilo’s verliezen.
Met Start4Energie trainen beginnende hardlopers onder deskundige begeleiding voor het kunnen rennen van 5 kilometer. Deze training is gericht op gezonde volwassenen van alle leeftijden. Uithoudingsvermogen is bij Start4Energie belangrijker dan snelheid. Ervaring met hardlopen is zeker geen vereiste.

In groepsverband
In 14 weken wordt gewerkt van het rennen van 0 naar 5 kilometer. De trainingen in groepsverband zijn twee keer per week (op zaterdagochtend en woensdagavond). Daarnaast traint men eenmaal per week zelfstandig volgens schema.
C.A.V. Energie heeft al jaren ervaring met dit Start4Energie-programma, waarmee gezonde volwassenen op een verantwoorde en gezellige manier kennismaken met hardlopen.
Er zijn nog enkele plaatsen vrij bij de cursus die komende maand start. Deelname kost 55 euro. Inschrijven kan via de website van de atletiekvereniging: www.cavenergie.nl.
Langere afstanden
De atletiekvereniging heeft ook trainingstrajecten voor lopers die hun eerste 10 km of halve marathon willen lopen of die hun tijd willen verbeteren. Voor het 10 km trainingstraject moet je al wel 5 km kunnen lopen. Voor trainingstraject naar de halve marathon moet je een recente 10 km gelopen hebben in maximaal 55 minuten (mag zelf geklokt zijn). Het tijdelijke trainingsaanbod kost slechts 60 euro. Alle verdere informatie is te vinden op de website van C.A.V. Energie.

Deelnemers van de looptraining van Energie