Ad Los: "Onderling verdeelde partijen kunnen de macht niet breken"

Ad Los: ‘Lokale partijen zorgen niet voor doorbraak’

Ad Los heeft Ridderkerk officieel als inwoner verlaten. Hij is verhuisd naar Zierikzee, maar heeft nog wel de hand in het museum in Rijsoord. Ruim twintig jaar zette hij zich in voor lokale politiek en de verdediging van dorpsbelangen. Daar zette hij vorig jaar na zijn laatste raadsperiode een punt achter: “De formule van lokale politiek is in Ridderkerk sleets geworden.”
Los is zeker niet uit wrok vertrokken uit het dorp waar hij 73 jaar heeft gewoond. “Ik ben een pionier. Ik begin graag aan nieuwe dingen en ga uitdagingen aan. Ik wilde nog één keer een stap doen” zegt hij over zijn vertrek naar Zeeland.

Oude politiek
Ad Los was in april 2001 oprichter van Leefbaar Ridderkerk. Een jaar later debuteerde de partij in de gemeenteraad met zes zetels. Kort voor de volgende verkiezingen sprak de partij zich niet duidelijk uit tegen de komst van een tram. Los wilde het lopende onderzoek afwachten. Leefbaar viel terug naar vier zetels.
Met een anti-tramcampagne won de partij de verkiezingen in 2008 met tien zetels “We luisterden naar wat er speelde. Dat was toen niet alleen de tram. We kwamen ook op voor Nieuw Reijerwaard” stelt Los, die na deze verkiezingswinst zelf wethouder werd. Hij trad na twee jaar af nadat de gemeenteraad besloot om Nieuw Reijerwaard beschikbaar te stellen als bedrijfsterrein. “Ik ben ervan overtuigd dat het niet zou zijn gebeurd als we voet bij stuk hadden gehouden. Maar we gingen met de oude politiek door de knieën” klinkt het nog strijdbaar.

Geen doorbraak
Ad Los begon met Echt voor Ridderkerk (EVR) een nieuwe partij en kwam daarmee sterk terug. Het was enkele jaren later het voorbeeld voor Echt voor Barendrecht. “EVR is uitgegroeid tot een partij waar niemand omheen kan. Ridderkerk moet het doen met onderling verdeelde lokale partijen. Zo kun je niet voor een doorbraak zorgen en de macht breken. Eigen zetels en het liefst een post als wethouder zijn helaas belangrijker geworden dan principes” concludeert de oud-politicus.

Los voegt eraan toe dat ook lokale politiek niet voor bange mensen is: “Bedreigingen zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Ik ben in al mijn politieke jaren nog nooit bedreigd. Dat zegt volgens mij wel wat. Je moet luisteren, achter je verhaal durven blijven staan en het kunnen uitleggen.”

Transparantie
Transparantie is daarbij ook een van de paradepaardje van Los. Ook dat mist hij nu in de Ridderkerkse politiek. “Toen ik de collegeonderhandelingen leidde was alles openbaar. Nu zijn de luiken weer dicht en mag niemand weten hoe het is gegaan. Het is allemaal weer schimmig.”