Wethouder Fleur Stip knipte het lint voor het 'onderbouwgebouw' door

Een apart gebouw voor brugklassers

RIDDERKERK - Vrijdagmiddag stond er een patatwagen op het plein van het Farelcollege in Ridderkerk. Hiermee werd smakelijk de introductieweek afgesloten, maar het was ook ter viering van de opening van het aparte gebouw voor de brugklassers. Wethouder Fleur Stip sprak de leerlingen toe en knipte het lint door.

Het ‘ondergebouw’ is geen nieuw gebouw. Het is het vroegere Mavo-gebouw, waarin nu alle brugklassers op het niveau mavo, havo en vwo de eerste twee jaar hun lessen hebben. De vmbo’ers houden hun eigen plek i.v.m. met de praktijklokalen. Rond de 200 scholieren zitten nu bij elkaar in het gebouw dat nog een naam moet krijgen. “De overstap van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs is voor een aantal kinderen best spannend. En ook hun ouders vinden het een hele stap. Het idee dat de kinderen in een rustige, gemoedelijke omgeving kunnen beginnen aan hun voortgezet onderwijs kan geruststellend werken. In het ‘onderbouwgebouw’ kunnen ze de kat uit de boom kijken” zegt Jeroen Barto, afdelingsleider van de klassen 1 en 2 van Havo en (tweetalig) Atheneum. Hij voegt er aan toe dat het de leerlingen niet verboden is om ook de andere afdelingen van de school te bezoeken: “Maar grote jongens van de vierde klas kunnen voor brugklasleerlingen best intimiderend zijn. De grote verschillen zijn er binnen het gebouw niet. Ook het overstappen van niveau zal makkelijker verlopen. Dan ga je niet ineens naar een vreemde omgeving.”
Fleur Stip stak de leerlingen met haar toespraak een hart onder de riem. “Onderschat jezelf vooral niet. Je kunt meer dan je denkt en je bent nooit de enige die iets spannend vindt. Ik vond het ook spannend toen ik naar de middelbare school ging.”