Slikkerveer-voorzitter Rinus Hitzert: "We verwachten verder te kunnen groeien"

Uitdagingen voor sv Slikkerveer op zaterdag

RIDDERKERK - Na ruim honderd jaar voetballen op zondag is sv Slikkerveer met ingang van dit seizoen een zaterdagclub. “Voor de club een cultuuromslag, maar ik denk dat we de goede stap hebben gezet. We hadden een goed bezochte ledenvergadering en driekwart van de leden was voor de overstap” zegt voorzitter Rinus Hitzert, die vroeger zelf ook altijd op zondag voetbalde.

De voorzitter wijst erop dat de club al met verschillende elftallen op zaterdag actief was. “We hadden ook voor onze A-junioren die keus al gemaakt. Om op zondag actief te blijven zou ons eerste door het hele land moeten gaan reizen. Ook voor de publieke belangstelling is het leuker om regionaal te spelen. Het zou prachtig zijn als we in de toekomst bij RVVH of Rijsoord in de competitie komen” stelt Hitzert.

Veteranen op zondag
Helemaal losgelaten wordt overigens de zondag niet. Het derde van Slikkerveer blijft op zondag spelen, evenals drie veteranenteams. “Die hebben het spelen op zondag in de genen. Iedereen binnen de club heeft er echter begrip voor dat de nadruk nu ligt op de zaterdag. Ook de tegenstanders hebben zich erbij neergelegd. We zijn een echte club waar de leden graag bij horen, ook als er iets veranderd” benadrukt de voorzitter.

Grootste sportclub
Met ruim 800 leden is Slikkerveer de grootste voetbalclub van Ridderkerk. “Op de visvereniging na zijn we ook de grootste sportclub. We staan nu voor de uitdaging om bijna al onze elftallen op zaterdag te laten voetballen. Met de gemeente zijn we nu in overleg over de aanleg van een derde kunstgrasveld. Dan zijn er meer trainingen en wedstrijden mogelijk” licht Hitzert toe.
Nodig zijn ook nieuwe kleedkamers. In voorbereiding is de bouw van zes extra kleedlokalen.
Met de te voorziene krapte is de club terughoudend geweest met de inschrijving van elftallen voor de competitie. “We hebben even pas op de plaats gehouden, maar verwachten verder te kunnen groeien. De animo om op zaterdag te voetballen is simpelweg groter.”

Meer vrijwilligers
De overstap naar de zaterdag vraagt ook inzet van meer vrijwilligers.
 ”We hebben nu mensen nodig voor de zaterdag en zondag. Met de kantine zullen we op zaterdag langer open kunnen zijn, want de derde helft kan langer duren omdat men de volgende dag niet hoeft te werken. Maar ook voor de spelers op zondag zullen er mensen achter de bar en op de velden moeten staan. Het zal dan wel minder druk zijn. We hopen wat aan klantenbinding te doen door op een grootscherm live voetbalwedstrijden en Formule 1 te laten zien. Het dooie boel op zondag zal het nog zeker niet worden” verwacht de voorzitter.