INGEZONDEN

Voordeel met deelauto's

Beste Ridderkerkers,
Het leven wordt duur; voor sommigen zelfs onbetaalbaar. Op alle fronten stijgen de prijzen. Toen ik mijn financiën eens goed bekeek, kwam ik erachter dat ik gemiddeld genomen zo’n 5000 euro per jaar betaal voor mijn auto (gemiddeld kost een auto per jaar tussen de 3500 en 7500 euro, incl. afschrijving). Dat betekent dat ik zo’n 2 maanden per jaar werk om mijn auto te financieren.
Dat vraagt om bezinning: waar gebruik ik mijn auto eigenlijk voor? Ik werk in Ridderkerk op fietsafstand, mijn kinderen zitten ook hier in het dorp op school en de boodschappen kan ik lopend doen. En toch pak ik regelmatig voor deze dingen de auto. Gewoon vaak uit gemakzucht, er staat immers een auto voor de deur. Wanneer ik de auto echt alleen zou pakken als het niet anders kan, is dat feitelijk gezien hooguit een paar keer per maand. Dan zou ik zeker aan mijn beweging komen!

Alternatief
Vervolgens ben ik me gaan oriënteren op een alternatief. De auto helemaal wegdoen voelt ook zo definitief, en af en toe is hij ook gewoon echt nodig. Na een zoektocht kwam ik uit op deelauto’s van Greenwheels: vanaf een paar euro per uur kun je een auto gebruiken. In veel gemeentes al actief, maar nog niet in Ridderkerk.
Ik heb contact opgenomen met Greenwheels of ze in de toekomst plannen hebben om ook in Ridderkerk actief te zijn. Ik kreeg een positief en enthousiast antwoord terug: bij 10 aanvragen per postcodegebied gaan ze contact opnemen met de gemeente. Wat zou het geweldig zijn als in Ridderkerk in elke wijk minimaal 5 deelauto’s beschikbaar zijn.
Daarom roep ik Ridderkerkers massaal op het formulier in te vullen op de website van Greenwheels (helemaal onderaan onder het kopje gemeente). Hierdoor kunnen we met elkaar Ridderkerk verduurzamen! Wellicht is dit voor een aantal Ridderkerkers het laatste zetje om dat dure ding weg te doen. En voor mensen voor wie een auto onbetaalbaar maar – zo nu en dan - onmisbaar is, zou dit een uitkomst zijn! Ik ga er van uit dat de politiek hieraan zijn volle medewerking wil verlenen, zodat wij als Ridderkerkers het verschil durven maken!

J. Jansen