Parkeren bij de bocht van de Oostmolendijk kan straks niet meer

Niet door de bocht voor parkeren

RIDDERKERK - Het college van Ridderkerk steunt het waterschap Hollandse Delta in het besluit voor de invoering van een parkeerverbod op de Oostmolendijk. Er zal vanuit het gemeentehuis geen lobby komen om hier parkeerplaatsen te realiseren. Dit blijkt uit antwoorden op schriftelijke vragen van het raadslid Petra van Nes-de Man (Burger op 1).

Het waterschap maakte voor de zomervakantie bekend dat het parkeren in de bocht van de Oostmolendijk aan banden zal worden gelegd. De wegbeheerder wil er in oktober de verbodsborden plaatsen. Dat er geen parkeerplaatsen zijn bij de entree van de Crezéepolder vindt Petra van Nes onbegrijpelijk: “Waarom wordt niet gekozen voor een gedeeltelijk parkeerverbod en worden enkele parkeerplaatsen langs de dijk ingericht als zodanig?”.

Het college gaat hier niet in mee: “Voor de Crezéepolder is, sinds de opening, parkeergelegenheid aanwezig in de Gorzen en langs de Crezéepolderweg (bij de A15). Deze parkeergelegenheid is ook bewegwijzerd. In de bocht van de Oostmolendijk is nooit sprake geweest van een officiële parkeergelegenheid. Parkeren in bochten is niet verkeersveilig en daarom niet wenselijk.”

Onderstreept wordt dat het parkereren langs de dijk niet veilig is. Geparkkeerde auto’s versmallen de passeerbreedte voor fietsers en auto’s. Bovendien fungeert de berm als voetpad langs de Oostmolendijk voor wandelaars richting het gebied: “Geparkeerde auto’s ontnemen het zicht op wandelaars en doen ook afbreuk aan het groene landschap en de beleving.”