De tent was niet nodig voor de regen
De tent was niet nodig voor de regen Foto:

BBQ aan Kloosplantsoen

Afgelopen zaterdag was het weer een feestelijke BBQ-bijeenkomst aam het Kloosplantsoen in Ridderkerk-Oost. Hoewel er eerder regen werd voorspeld, bleef het droog, scheen de zon en kon de grote tent dienst doen als verkoelend schaduwplekje i.p.v. een schuilplaats voor regendruppels.
Dankzij een gulle bijdrage van de gemeente die door Wijk Idee Team (WIT) werd verzorgd, kon met een kleine bijdrage van de deelnemers, flink uitgepakt worden. (WIT staat voor saamhorigheid en activiteiten die als doel hebben de wijk leuker en beter te maken. Activiteiten voor jong, oud en alles wat daar tussen zit).
De feestcommissie heeft verder natuurlijk de plaatselijke ondernemers benaderd. Slagerij Barten voor het vlees en de BBQ, Tentenverhuur Gaaf voor de grote tent, Supermarkt Boons voor de drankjes, en de Tuk Tuk van ijscoman Patrick voor een zoete afsluiter.
Het was weer een geslaagde en zeer gewaardeerde activiteit en natuurlijk hoopt de feestcommissie ook volgend jaar weer zo’n leuk evenement te kunnen organiseren.

Klimaatburgemeester gevraagd

Al 110 Klimaatburgemeesters hebben zich aangemeld voor de Nationale Klimaatweek 2022. Maar voor de gemeente Ridderkerk zoekt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat nog een Klimaatburgemeester.
Het ministerie zoekt voor deze campagne burgers en bedrijven, die klimaatbewuster in de maatschappij staan. Het gaat daarbij om hoe daar invulling aan is gegeven in het dagelijks leven, wonen, eten, consumeren en reizen. Als Klimaatburgemeester van Ridderkerk kan men dit verhaal delen om anderen te inspireren. Naast Klimaatburgemeesters zoekt het ministerie ook bedrijven en organisaties die als Klimaatsupporter kunnen aansluiten bij de klimaatweek.
Op 31 oktober start de tweede Nationale Klimaatweek, die loopt t/m 6 november. Het ministerie vraagt dan, net als tijdens de eerste editie in 2021, op allerlei manieren aandacht voor alles wat er in het land gebeurt aan klimaatverbeteringen in de samenleving. Vorig jaar waren er 142 Klimaatburgemeesters.

Wat is jouw klimaatverhaal?
Een Klimaatburgemeester deelt zijn of haar verhaal in het eigen netwerk en organiseert een activiteit op 31 oktober (of andere dag tijdens de NKW) in de eigen gemeente, wijk of buurt om bewoners en omgeving in beweging te krijgen. Wie voelt voor deze rol kan zich opgeven via: www.nkw2022.nl. Daar kun je ook voorbeelden vinden van initiatieven van andere Klimaatburgemeesters. Na jouw aanmelding zoeken we naar mogelijkheden om jouw klimaatverhaal via de (lokale) media te delen. Ook kan de Klimaatburgemeester in gesprek met de echte burgemeester over wat er nog moet gebeuren om in jouw gemeente de klimaatdoelen te halen. Ook organisaties - zogenaamde Klimaatsupporters - in Ridderkerk en omgeving die zich inzetten voor het klimaat kunnen een bijdrage leveren. Ook Klimaatsupporters kunnen zich aanmelden via www.nkw2022.nl.

Wie wordt Klimaatburgemeester voor Ridderkerk?