INGEZONDEN

Erfgoed is waardevol

Het was een memorabele eerste raad-commissievergadering na het zomerreces. Onze wethouder erfgoed, Peter Meij, hield  in die vergadering bij het agendapunt ‘behoud en herstel schoolmeesterswoning Rehobothschool, een hartstochtig pleidooi om onze monumenten te koesteren en in stand te houden. De gemeente is voornemens om €300.000,-- te investeren om zo drie muren van dit pand te behoeden voor sloop, hetgeen het schoolbestuur wilde. Men wil er een overkapping van maken voor buitenlessen grenzend aan het schoolplein. Het pand zou te slecht zijn om te renoveren.
Waarom? Dit pand, Verlengde Kerkweg 21, is uit 1905 en karakteristiek, ‘hoog gewaardeerd’ in het cultureel historisch onderzoek, zonder monumentale status.
Helaas gaf de wethouder gaf ook expliciet aan dat een overkapping op een schoolplein, kosten gemeente, alleen in dit geval geldt. Bij een vergelijkbare aanvragen van een andere school krijgen zij als antwoord dit zelf te moeten bekostigen.
De gemeente wil de schoolmeesterwoning kopen om te behouden vanwege de ‘hoge waardering’. Gaat men de Huishoudschool juist verkopen zoals gezegd dit voorjaar? Wat doet men met de St. Joriskerk om deze te behoeden voor sloopt? De kerkgemeenschap wil slopen maar ook dit is een gemeente monument. Wordt hier met een aantal maten gemeten?

Petra van Nes-de Man,
fractievoorzitter
BURGER OP 1

Pslamen van Datheen en Goudimal