Herinneringen aan de B.B.

RIDDERKERK - Na de expositie over 3x2, waar jong en oud de afgelopen maanden plezier aan beleefden, gaan de Oudheidkamer in Ridderkerk met de nieuwe tentoonstelling wederom terug in de tijd. De Stichting Oud Ridderkerk in organiseert samen met stichting Cultureel Erfgoed Koude Oorlog de tentoonstelling: Herinneringen aan de Bescherming Bevolking.

De Bescherming Bevolking was een civiele verdedigingsorganisatie ten tijde van de Koude Oorlog. Bedoeld om burgers te informeren en te assisteren voor en tijdens calamiteiten en of rampen.
Hoe was de ‘’BB’’ in de volksmond geheten, georganiseerd in Ridderkerk? En wat voor rol had het ‘’BB’’ magazijn in de P.C. Hooftstraat? Doormiddel van oude foto’s en gebruiksmateriaal en materieel van de Bescherming Bevolking, neemt stichting Cultureel Erfgoed Koude Oorlog de bezoekers mee terug in de tijd. Terug naar de tijd van de Wederopbouw in Nederland de nijpende dreiging uit het Oosten.
De tentoonstelling is opgebouwd in de Doumazaal van de Oudheidkamer. De getoonde objecten zijn afkomstig van de Collectie Stichting Cultureel Erfgoed Koude Oorlog en privé verzamelaars; R. de Man, F. Vivié en P. van den Bos. De nostalgische foto’s zijn mede afkomstig van C. Kaim.
De tentoonstelling is van 14 september tot 29 oktober te bezoeken van woensdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur aan de Kerksingel 26.