De B-junioren van Bolnes, RVVH, Rijsoord en Slikkerveer bij elkaar in 1968

EEN ZAK VAN 50 KILO...

In drie weken tijd krijg ik evenzoveel keer een, voor mij onbekende, foto uit 1968 onder ogen. Niet zomaar een foto, maar een fantastische herinnering aan mijn jonge jaren. De eerste keer wordt de foto in de groepsapp van Walking Football Ridderkerk verstuurd door Arie Vlasblom. Een week later krijg ik hem te zien bij een bezoek aan Ronald Warnas. Beiden mannen zijn in het bezit van een kopie. De week daarna, terwijl ik met wat vrienden langs de lijn sta bij de finale van het Ridderkerk toernooi, RVVH-Slikkerveer, word ik op mijn schouder getikt. Achter mij staat een vriendelijk ogende man, die aan ons groepje vraagt of deze foto ons bekend voorkomt. In zijn handen houdt hij een houten lijst met daarin het originele exemplaar uit 1968. De eigenaar blijkt Jan de Jong.

Op zoek naar namen
Het is de aanleiding voor een speurtocht naar de herkomst van deze foto, maar meer nog naar de complete namenlijst. Mijn eigen oud-teamgenoten van Bolnes ken ik na 54 jaar nog allemaal. De meeste van hen zie ik zelfs nog regelmatig. Spijtig genoeg is de benjamin uit ons team Roel van Rixoort op 65-jarige leeftijd overleden. Voor de namen van alle Slikkerveer spelers krijg ik hulp van Ronald Warnas en mijn zwager Krijn Boomgaards. De RVVH puzzel wordt opgelost door Fons Cornelis en Arie Vlasblom. Blijft over de elf van Rijsoord. Jan de Jong belooft mij zijn best te doen om deze namen te achterhalen. Een week later belt hij mij met het verzoek om even bij hem langs te komen. Zijn woning aan de Koninginneweg straalt een rijk voetbalverleden uit. Aan alle wanden hangen foto’s van zijn gloriejaren als speler, maar meer nog als trainer van een zestal clubs, waaronder Rijsoord, Bolnes, Merwede en Spartaan’20. Daartussen prijkt een foto waarop hij vereeuwigd is met Anny Attema, onze Ridderkerkse burgermoeder. Jan blijkt geëerd omdat hij al vanaf 1953 op hetzelfde adres woont aan de Koninginneweg. Destijds als 13-jarig ventje met zijn ouders en twee broers.

Eerste rugnummer
Ondanks zijn jeugdige uitstraling blijkt Jan al bijna 83 te zijn. “Wat is je geheim?” vraag ik hem. “Gewoon lekker bezig blijven. Ik werk nog elke dag als tuinman, kaart met een paar buurvrouwen, ’s avonds een borreltje bij café Havenzicht en elke dag om 22.00 uur naar bed en 6.00 uur weer op.”
Een uur lang word ik overladen met prachtige levensverhalen. Een verhaal ging als volgt: “Weet je dat ik de eerste voetballer was in Nederland met een rugnummer? Vlak na de oorlog ging ik als jong ventje bij Rijsoord voetballen, maar ik had geen shirt. Er was ook geen geld voor, dus mijn moeder maakte er zelf maar een. Uit de schuur haalde zij een meelbaal, deed het restje meel in een pan en knipte twee armgaten en een gat voor mijn hoofd in de zak. De zaterdag daarna liep ik trots met mijn ‘shirt’ op het veld van Rijsoord. Ik begreep niet waarom er zoveel mensen achter mij in de lach schoten. Op mijn rug stond nog de tekst: ‘Zak van 50kg.” “Wist je trouwens dat ik als leider van Rijsoord B1, de initiatiefnemer was van dit toernooi in 1968. Aanleiding was dat al deze teams dat jaar in hun eigen competitie kampioen zijn geworden. Enkele jaren later hebben de clubs dit idee overgenomen en is het Ridderkerk toernooi ontstaan.”
Bij het afscheid overhandigt hij mij het lijstje met Rijsoordnamen. Ik ben nu compleet.
Hoe mooi zou het zijn om deze foto na 54 jaar nog eens over te maken.

Ton Schipper
tontoets@hotmail.com

De spelers die op de foto staan:

Achter v.l.n.r: Slikkerveer: Sjaak Lagendijk, Kees Snijders, Ad de Vries, Simon Lodder. Dick Lucassen, Ronald Warnas, Jan van Spanjersberg, Adrie Blom, Wout Pluymert , Jaap van Leenen, Arie Kerger, Gerrit Boomgaards, Albert Rolloos, Mario van Gemerden en Jan de Jong. Bolnes: Koos van Weijen, Leo Plaisier, Hennie Kooiman, Frans Huls, Jan van Hees, Gerry Huis in t Veld, Walter van der Pol, Ton Schipper, Rini Verwijs, Adrie Kats.
Midden v.l.n.r: RVVH, Gijs Stehouwer, Arie van Loenen, Goos Nugteren, Rick Lagerwaard, Fons Cornelis, Sjaak van der Schoor, Cees Steketee, Arie Vlasblom: Rijsoord: G van Driel, Jan Blaak, Jos Blaak, Marinus Kooiman, Henk de Snoo, Huub van Maastricht, Bas Huizer, Hans Verschoor, Bolnes: Roel van Rixoort.
Voor v.l.n.r: RVVH, Jaap van Rixoort, Piet van Genderen, Andre van der Spoel, Henny de Waard, Cees van Loon. Rijsoord: Anton de Boer, Ab van Oorschot, Rob v.d Stelt, J. Blaak, J Oostdijk, Bolnes: Arie Troost, Cees Zippro.