Vlnr: Martijn Eeuwijk, directeur Máximacollege, Ellen van de Woestijne, voorzitter BIZ Winkelhart Ridderkerk, Cees van Veen, centrummanager BIZ en Henk van Os, wethouder.

Doorstart van BIZ Winkelhart bij het Máximacollege

RIDDERKERK - Vorige week is de BIZ Winkelhart Ridderkerk te gast geweest bij het Máximacollege. De aanleiding was de doorstart van de BIZ die na elke vijf jaar moet plaatsvinden om te bezien of er nog voldoende draagvlak is onder de ondernemers.

Een BIZ (Bedrijven Investerings Zone) zorgt o.a. voor activiteiten die tot meer klanten leiden met aantrekkelijke evenementen, overlegt met diverse partijen en zet zich in voor een mooiere binnen- en buitenruimte, bereikbaarheid en parkeergelegenheid. Ook gebiedsmarketing, verzorgen van sociale media en professioneel management zijn door de BIZ mogelijk. De gemeente blijft haar eigen taken van bijvoorbeeld “schoon en heel” uitvoeren. Zij int de ondernemersbijdrage en keert deze uit aan de ondernemersorganisatie. De BIZ van het winkelhart is gestart in 2018 en na vijf jaar vindt er dus een nieuw ijkpunt plaats waarin een nieuw BIZ-plan wordt gepresenteerd. De presentatie vond plaats bij het Máximacollege omdat deze school dicht bij de praktijk staat en al veel stagelopers bij diverse winkels heeft lopen. Er was nu een mooie gelegenheid om de ondernemers de school nog beter te laten leren kennen en werden ontvangen met drankjes en diverse hapjes die door de leerlingen zelf waren bereid. Ook een rondleiding en gesprekken met diverse leerkrachten maakte een onderdeel uit van de avond. Hopelijk komen hier ook weer stageplekken uit. Na de presentatie van het BIZ-plan heeft wethouder Henk van Os (economie) benadrukt dat samenwerking in de breedste zin des woords een heel belangrijke zaak is om zo samen van het Winkelhart te verbeteren. De gemeente gaat in de komende tijd het Ontwikkelperspectief-centrum verder uitvoeren met te beginnen het parkeergebied achter de Albert Heijn. Ook het Sint Jorisplein gaat in de tweede helft van 2023 op de schop.  De wethouder benadrukte dat dit soort ontwikkelingen alleen kunnen als alle partijen bereid zijn nauw samen te werken en daarbij is het belangrijk dat de ondernemers zich sterk laten vertegenwoordigen en gaat er dan ook van uit dat de ondernemers binnenkort weer vóór de BIZ gaan stemmen.