Waarom Burgerplatforms Sociaal Domein?

We leven in een onrustige tijd. Onze medemens, die de pech heeft dat hij niet behoort tot het kansrijke deel van de samenleving, ziet de spreekwoordelijke donkere wolken boven zijn hoofd. De kosten voor energie en levensonderhoud lopen steil omhoog. Als de marges al smal waren, dan zijn ze nu helemaal weg. De stress neemt toe, overbelasting op meerdere fronten - financieel, persoonlijk en in relaties - zijn eerder regel dan uitzondering. De kinderen zijn ongevraagd in het nadeel, zij worden gehinderd in hun ontwikkeling, mogelijk zelfs langdurig beschadigd. Ook het aantal mensen met schulden neemt toe. Ongeveer tien procent van de Ridderkerkers leeft op dit moment in een precaire situatie. Dit zijn ca 4.700 medeburgers en dat kunnen er helaas nog meer worden.

Meer dan ooit zijn het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk(MBR) en het Burgerplatform Minima Ridderkerk(BMR) nodig om mede de stem van de burger te (helpen) vertolken. Deze Burgerplatforms willen zich verder ontwikkelen tot een sterke gesprekspartner van de gemeente.

Dit op basis van uw en onze ervaring- en materiekennis.

Uw betrokkenheid en inzet is onmisbaar
De mensen die nu actief zijn in de Burgerplatforms kunnen het niet alleen. Om een goed contact te hebben met wat er leeft onder de Ridderkerkers, en om dit goed over te kunnen brengen naar de gemeente, is meer menskracht nodig. leder talent is welkom, bijvoorbeeld organisatorisch, inhoudelijk, leidinggevend, uitvoerend, beleidsvormend, communicatief, evaluerend, ondersteunend. Veel is mogelijk en nodig. De thema’s waar we ons op richten behoren tot het Sociale Domein en Inclusie, namelijk (1) jeugdhulp, opvoeden en opgroeien,

(2) maatschappelijke ondersteuning voor wie het niet meer alleen redt of in de problemen komt, (3) hulp en bijstand in geval van werkloosheid en onvoldoende inkomen, (4) leefbare buurten en sociale cohesie, (5) noodzakelijke maatregelen in geval van armoede en schulden, (6) de inclusieve samenleving voor mensen met een beperking en (7) verbetering van de burgerparticipatie.

Voor alle duidelijkheid: de focus van onze aandacht is de inhoudelijke kennis én de ervaring van de burger hoe de gemeente - of de door de gemeente ingeschakelde organisatie- haar taken uitvoert. Met andere woorden: past datgene wat wordt aangeboden bij de reële behoefte van de burger.

Onze werkwijze is dat we leren met elkaar en van elkaar. Hierbij maken we o.a. ook gebruik van kennis van bijvoorbeeld de landelijke koepel Adviesraden Sociaal Domein. Onze organisaties zijn nog volop in ontwikkeling.

Interesse?
Meer informatie kunt u vinden op onze website www.mbridderkerk.nl. Daar kunt u meer lezen over onze missie en onze visie. Hier staan ook enkele voorbeelden van uitgebrachte adviezen aan het gemeentebestuur. U kunt meer informatie opvragen via het contactformulier op onze website of mailen naar: voor MBR frans.velders@kpnmail.nl en/of voor het BMR gerscholtens@gmail.com.. Uw inzet is zeer welkom.