Foto:

Lange aanloop naar langste polonaise op Koningsplein

Rond de zesduizend Ridderkerkers hadden zaterdagavond duidelijk zin in een feestje. Jong en oud maakte er een gezellige boel van bij de Zomertoer van Radio.Nl, die voor de derde keer het Koningsplein vuldeBij de opening van de avond werd aangekondigd dat Marco den Hollander het feest zou afsluiten met een nieuwe poging om de langste polonaise van de Zomertoer neer te zetten. Drie jaar geleden zette hij al het record neer in Ridderkerk en dat mocht hij nu met de finale herhalen. Voorafgaand werd het publiek in stemming gebracht door een lange rij artiesten. Het bal werd even na 17.30 uur geopend door John de Bever, die de voorste rijen direct in beweging kreeg. Hij werd gevolgd door Corry Konings en Mart Hoogkamer. Wie na 18.00 uur naar het Koningsplein kwam miste deze drie toppers van de avond, maar ook artiesten erna hadden bijna allemaal een open doekje. Naast eigen repertoire werd er opvallend vaak gekozen voor hits van André Hazes. Samantha Steenwijk, Senna en Robert van Hemert bereikten er de laatste rijen mee. Het klonk uit duizenden kelen.
Het optreden van het duo ZUS leek in het water, maar toen de twee een medley van K3-hits inzette was het hek van de dam. Otto Lagerfett maakte er een feestje van met ‘Sweet Carolina', terwijl Marlane bewees dat ook de jeugd bekend is met nummers van Imca Marina en de Zangeres zonder naam. De Gebroeders Ko en het duo Helemaal Hollands hadden een moeite om dat feest in gang te houden. De Kabouterdans werd door zesduizend mensen meegedaan.
Verschillende acts gunden dit grote publiek de primeur van hun nieuwe single. "Vrijgezel” van Perry Zuidam en "Bloedje heet” van Rob Zorn deden niet onder voor de bekende meezingers. Gino Graus zette het plein op z'n kop met zijn nieuwste nummer "Schatje Wacht”, een Nederlandse versie van de wereldhit ‘Narcotic' met een snellere beat. Het koste daarna Marco den Hollander opnieuw geen moeite om bijna het hele plein in een polonaise te krijgen. Even na 23.00 uur was het feest afgelopen. "In 2023 maar weer proberen om dit te overtreffen. Dit is een gouden locatie. We komen met de Zomertoer op meerdere pleinen, maar Ridderkerk spant de kroon” besloot presentator Taeke Wouda enthousiast.