Een pomp om het waterpeil op niveau te houden
Een pomp om het waterpeil op niveau te houden Foto:

In droge tijden

LEZERS
SCHRIJVEN

Kortste route
Enige tijd geleden heeft een aantal regionale politici (waaronder voormalig wethouder Oosterwijk) in een brief aan het ministerie bepleit de toewijzingsnorm van woningen aan eigen inwoners te verhogen naar 50%. Of dit heeft bijgedragen aan het wetsvoorstel is onbekend, maar minister De Jonge wil het gemeenten mogelijk maken om meer woningen toe te wijzen aan eigen inwoners. Wie denkt of hoopt dat de wachtlijst voor een woning nu jaren korter wordt, wacht een teleurstelling. Het voorstel betreft alléén de woningen die overblijven nadát woningzoekenden met een urgentieverklaring zijn gehuisvest. Dat geeft niet meer ruimte: 50% van niks is nog steeds niks. Zolang Ridderkerk haar verantwoordelijkheid niet neemt in de vereiste woningbouwopgave en weigert méér te bouwen, is niemand met deze wetswijziging geholpen. Tot die tijd (let wel, dit is geen advies!) resteert de autochtone woningzoekende slechts één oplossing: pleeg een redelijk licht, maar strafbaar delict waar een korte gevangenisstraf op staat. Na een paar weken schande kom je vrij, maar mét een urgentieverklaring. De kortste en vooralsnog enige route naar een woning.

Peter van Veelen