Bart van der Heiden (rechts) overhandigde een mooie cheque aan Piet Kreuk en André van der Linden van Help Eens Een Handje Foto:

Getraind en ongetraind genieten van sloepenrace op Waal

Zaterdag 17 september jl. was het een gezellige drukte bij Ross Lovell in Rijsoord. Het terras van dit restaurant fungeerde als start en finish voor de acht teams die deelnamen aan de sloepenrace op de Waal. Het roeiteam VOC de Forel (VOC staat voor Very Old Crew) organiseerde dit evenement waarvan de opbrengst ten goede kwam aan de Stichting Help Eens Een Handje. Het inschrijfgeld van de teams en diverse sponsors droegen bij aan het goede doel.
Organisator, wedstrijdleider en lid van VOC de Forel Bert van der Heijden over de sloepenrace: “Zeven jaar geleden hebben we in Rijsoord voor het eerst een sloepenrace georganiseerd. Het was de bedoeling dit evenement, in samenwerking met de Oranjevereniging, om de vijf jaar op de Waal te organiseren. Daar is het vanwege corona niet van gekomen. Dit is dus de tweede keer dat we de sloepenrace varen, ook nu weer voor een goed doel.”

Straffe wind
Acht teams hadden zich ingeschreven voor de race. Een team bestond uit acht roeiers en een stuurman. De afstand die de roeiers moesten afleggen was één zeemijl (1852 meter), wat roeiers ook wel een sprintrace noemen. Twee sloepen gingen steeds gelijktijdig de strijd aan en zetten zo een tijd neer. Er stond een straffe wind die de roeiers op weg naar het keerpunt bij Strevelszicht flink parten speelde. Bij het teruggaan naar de finish bij Ross Lovell hadden de roeiers de wind in de rug, zodat er toch nog redelijk snelle tijden geklokt konden worden.

Langzaamste ploeg
Uiteindelijk bleek het team van Old Crew Brandaen de snelste van het gezelschap. De Ridderkerkse politici eindigden met een tijd van 44 minuten en 47 seconden onderaan de lijst. De ploeg met raadsleden, wethouder Henk van Os en ambtenaren aan boord eindigde als laatste.
Toch hadden de gemeenteraadsleden Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk), Linda Klaver (VVD) en Björn Ros (PvdA/GroenLinks) het prima naar de zin gehad. Karin Kayadoe over de race:
“Het was heel zwaar, maar vooral ook erg leuk. Temeer omdat we met een aantal collega’s deze race zonder training of een andere voorbereiding geroeid hebben. Het goede doel Stichting Help Eens Een Handje spreekt ons erg aan vandaar dat Linda en ik deze ploeg hebben samengesteld.”
Björn Ros voegde daar nog aan toe dat deelname aan deze sloepenrace een sterk staaltje van teamwork tussen gemeentepolitici was.

Mooie middag
Ook organisator Bert van der Heijden was meer dan tevreden. Uiteindelijk kon hij een cheque van € 5.442,03 overhandigen aan de bestuursleden Piet Kreuk en Andre van der Linden van Stichting Help Eens Een Handje. “Het was een mooie middag,” zo vatte Bert het evenement samen. “Het race-schema verliep gladjes. Er waren spannende races te zien en de belangstelling van deelnemers en de schenkingen van sponsors waren meer dan behoorlijk. Daarom wil ik graag nogmaals mijn dank uitbrengen aan eenieder die een bijdrage heeft geleverd aan de sloepenrace. Wat mij betreft staan we hier over drie jaar weer om de volgende editie te gaan roeien.”

Resultaten
De deelnemende teams met hun totaaltijd in minuten en seconden:
1) Old Crew Brandaen (Energica) - 28.56
2) Costa Cuervo (Team Bahlman) - 29.01
3) Team Berkhout (fam. Berkhout) - 30.53
4) ’t Resoort (Xantippe Beheer) - 31.51
5) Team MPS (MPS Techniek) - 32.28
6) Team Van der Heijden (transportbedrijf G. van der Heijden) - 32.31
7) Team Veranda (Transstolk, TwinSign, Hubbs) - 36.04
8) In hetzelfde schuitje (fractievoorzitters gemeente Ridderkerk) - 44.47

De volgende sponsors maakten het evenement mede mogelijk: Ixolution, Neele Vat Logistics, Rotary Ridderkerk, Falco Lines en Rotary Ridderkerk de Waal.

De roeiploeg van de gemeenteraad op achterstand