Foto:

Over armoede en feest

't Is weer voorbij die mooie zomer. Want mooi was-tie wel, die zomer. Ietsepietsie droog misschien, maar daar hadden wij in het heerlijke Ouddorp toch niet zoveel last van.

We hadden een fijn huisje, even de duin over en we stonden aan het strand. Ik ben niet zo'n strand-type, maar voor onze kleinzoon was het een waar paradijs. Hij ging schatten zoeken en vond er ook heel veel. Prachtige schelpen en heel mooie stenen en garnaaltjes. Zelfs een platvisje dat we zo eens goed van dichtbij konden bekijken. En met zijn metaaldetector vond hij een heus autootje van Dinky Toys, of iets wat daarop leek.

Armoede
Wij hebben ons goed gerealiseerd wat een geluksvogels wij zijn: dat we elkaar hebben, mijn kinderen en ik en dat we deze twee weken met elkaar konden doorbrengen. In deze dagen, waar het steeds duidelijker wordt dat er zoveel mensen in armoede moeten leven en dus ook zoveel kinderen in armoede moeten opgroeien. Een heel hard gelag vind ik dat.

Armoede is altijd relatief, want wordt misschien het schrijnendst gevoeld in een land waar rijkdom zo dichtbij en zichtbaar is. Want wij zijn zo ongeveer het rijkste stukje van de wereld. Het is goed dat deze schrijnende armoede ook eindelijk is doorgedrongen tot het kabinet. Ik hoop oprecht dat alles wat wordt ingezet, door kabinet en lokale overheid, zoden aan de dijk gaat zetten. Maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn, zo roep ik op.

Ook op Prinsjesdag was daar veel aandacht voor. Ik vind het wel erg dat er zo weinig vertrouwen is in de regering. Ik vind het ook erg dat er mensen zijn die 'landverraders' roepen naar de koninklijke koets. Dat is natuurlijk een persoonlijke noot. U mag van mij verwachten dat ik het koninklijk huis een warm hart toedraag. Ik ben per slot benoemd door de koning en dat is niet niks! Maar ik ben er ook van overtuigd dat onze koning en koningin hun uiterste best doen voor ons, voor ons land.

Feest
U heeft het vast ook wel meegekregen dat Ridderkerk bruist van de festiviteiten. RADIONL op het Koningsplein bijvoorbeeld. Een heel plein vol blije dansende en zingende mensen. Een echt gezinsfeest waar iedereen veel plezier had. Met heel veel dank aan al die vrijwilligers die zoiets mogelijk maken.

En ook die mooie vrijdagmiddag bij KCR. Eigenlijk een jaarlijks terugkomend evenement. Present, Facet, KCR, vluchtelingenwerk: iedereen zet zich zo'n middag in om de mensen die als vluchteling bij ons in Ridderkerk zijn gekomen een onvergetelijke middag te bezorgen, met onder andere korfbal en sjoelen. Uiteraard wordt dat feest afgesloten met pannenkoeken, gebakken door leerlingen van het Farel College.

En dan heb ik die mooie zaterdag van Rijsoord nog niet eens genoemd, en de vrijwilligersmarkt in ons gemeentehuis. Of de open dag bij onze brandweer. Het staat echt bol van de activiteiten en dat is puur genieten voor iedereen en maakt mij weer heel trots op al die medewerkers en vrijwilligers die maken dat Ridderkerk zo fijn is om in te wonen en werken.

BEDANKT ALLEMAAL!

Anny Attema, burgemeester