De schoolmeesterwoning van de Rehobothschool aan de Verlengde Kerkweg
De schoolmeesterwoning van de Rehobothschool aan de Verlengde Kerkweg Foto:

Raad verdeeld over redding van gevel

De gemeenteraad denkt verdeeld over het behoud van de gevel van de schoolmeesterwoning van de Rehobothschool. Een nipte meerderheid (15-14) ging vorige week akkoord met het voorstel om de voorgevel aan de Verlengde Kerkweg te behoeden van sloop. De fractie van Echt voor Ridderkerk maakte het verschil door verdeeld te stemmen.
EvR-fractievoorzitter Cora van Vliet schaarde zich bij de voorstanders, die het belangrijk vinden dat er op deze manier een stukje van het historische dorpsgezicht gespaard blijft: “We zitten er dubbel in. We beseffen de waarde van het pand en de gevel, maar kunnen ons geld maar één keer uitgeven.”
Wethouder Peter Meij spreekt enthousiast over het gevelplan: “Met sloop zou een stukje geschiedenis uit het Ridderkerkse straatbeeld verdwijnen. Laten we de dorpse uitstraling van het schoolmeesterhuis koesteren.”
Van de voor sloop bestemde woning zouden de voorgevel, twee muren en een stuk van het dak behouden kunnen blijven en na renovatie als een semi-overdekt lokaal voor de school en tribune voor het schoolplein kunnen fungeren. De kosten hiervan zijn berekend op 300.000 euro.

Niet monumentaal
Veel partijen vinden dit een te hoog bedrag voor een woning die niet in oorspronkelijke staat wordt teruggebracht. "Vijftien euro per Ridderkerks gezin is teveel om hiervoor uit te geven” vindt VVD-woordvoerder Linda Klaver. ChristenUnie-fractievoorzitter Robert Kooiman vraagt zich daarbij af dit pand wel echt zo beeldbepalend is. "Het is het niet waard” concludeert hij. Verschillende partijen wijzen er op dat het schoolhuis geen monumentale status heeft.
Jeroen van Neuren van Partij 18PLUS kan zich juist wel vinden in de investering. Hij wijst op de eerste foto uit 1900 in het boek "Selectie van Ridderkerk”: "Van de elf gebouwen op die foto staat er nog maar één: de schoolmeesterwoning. Laten we dit oriëntatiepunt voor oude foto's bewaren.”