Zirak Mira in zijn tijdelijke atelier

Koerdische kunstenaar moet opnieuw beginnen

RIDDERKERK - In zijn vaderland Koerdistan mocht Zirak Mira metershoge beelden maken voor de publieke ruimte. Sinds twee jaar woont de kunstenaar in Ridderkerk en probeert hij naam te maken in Nederland. “In Irak was ik beroemd. Hier moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Alles moet ik weer opbouwen, want er is niemand die me hier kent” zegt de beeldenmaker.

Zirak Mira werd in 2014 uitgeroepen tot beste kunstenaar van Koerdistan. Hij heeft in Irak tien opvallende beelden staan. Het zijn werken van zeven tot tien meter hoog, zodat men die niet over het hoofd kan zien. Mira realiseerde deze beelden met verschillende materialen en technieken. Zo verzamelde hij drie maanden lang weggegooide blikjes, waarmee hij een metershoge man met een gitaar opbouwde. Voor een ander beeld gebruikte hij bijna 200.000 negatieven van fotorolletjes. Voor de vrouwen in Kobani, die tegen ISIS vochten, maakte hij een eerbetoon met een beeld van een enorme engel. Ook vervaardigde hij een gigantische schildpad, die met uitzondering van het formaat niet van echt te onderscheiden is.
 Een beeld van een ezel met een stropdas kwam Zirak op kritiek te staan. Twee weken na de onthulling van het beeld in Sulaimaniyah werd een poging gedaan om het te vernietigen en werd het beklad. Het beeld, geïnspireerd door een lofzang van een dichter voor de ezel, zou indruisen tegen de islamitische principes. Nadat ook een iman het beeld bekritiseerde kwamen de bedreigingen en moest Mira vluchten.

Volop ideeën
 Als asielzoeker verbleef de kunstenaar twee jaar in Sneek. Na gezinshereniging kreeg hij een woning in Ridderkerk toegewezen. Hij heeft hier nu een tijdelijk atelier, waar hij kleine sculpturen maakt en maquettes bouwt voor werken die hij in het groot hoopt uit te voeren. Hij heeft ideeën volop, ook voor Ridderkerk. In een voorstel aan de gemeente heeft hij verschillende locaties benoemd die naar zijn mening een mooi beeld verdienen. In de covidperiode bedacht hij een beeld om de zorg te eren. Hij heeft er een maquette van, maar of het ooit uitgevoerd zal worden is de vraag. “Nu ik hier woon wil ik ook hier heel graag mijn werk laten zien. Ik ben blij dat ik hier veilig kan werken en wil dat ook uitdragen” aldus de kunstenaar. Zirak Mira doet ook op andere manieren mee in Ridderkerk. Hij verzorgde bijvoorbeeld dit jaar boetseerlessen voor de kinderen van groep zeven van de Rehobothschool. Zelf kan de kunstenaar na 25 jaar ervaring werken met alle materialen. Hij maakte werken van aluminium, brons hout en epoxy.
In Nederland heeft Zirak inmiddels een groot beeld staan. Uit dankbaarheid voor zijn verblijf in Sneek maakte hij ‘Violin-Woman’, een bronzen beeld met in elkaar versmolten vormen van een vrouw en een viool. Op 24 november is de onthulling van zijn tweede beeld, eveneens in Friesland.
De kunstenaar hoopt ook in deze regio de kans te krijgen om spraakmakende beelden te maken. “Ik maak nu kleine beeldjes, maar dat is niet mijn ding. Ik denk graag groot. Een beeld dat opvalt en wat mij betreft ook discussie mag uitlokken. Kunst mag tot nadenken stemmen” vindt Zirak Mira.