De OKK-leden zorgden voor een uitvoering met mooie aankleding
De OKK-leden zorgden voor een uitvoering met mooie aankleding Foto:

Turnfeest in een bomvolle sporthal

Afgelopen zaterdag hield het 127-jaar oude OKK Ridderkerk voor het eerst sinds 2019 weer een uitvoering. De vereniging is nog springlevend en er zijn weer meer leden dan vlak vóór en tijdens de corona-uitbraak, toen er niet of beperkt geturnd kon worden. OKK is vooral een vereniging van jonge sporters en die trokken veel toeschouwers naar de sporthal en zowel in de middag en de avond was De Fakkel volledig uitverkocht.
Het thema van deze editie, “OKK de wereld rond”, werd door de leiding van de verschillende groepen creatief ingevuld. De nummers waren een mengeling van muziek, dans en gymnastiek en waren extra aantrekkelijk door de gekozen outfits. Menig uurtje werd vooraf achter de naaimachine doorgebracht om kleding voor de gehele groep te maken, maar ook werd veel tijd gestoken in de gebruikte attributen. De voorbereidingen voor zo’n uitvoering vergen sowieso veel tijd, denk maar aan het maken van een draaiboek, een programmaboekje, de reserveringen voor de hal en het vervoer, het regelen van de toestelcommissie, de catering voor 60 medewerkers en nog veel meer. De uitvoeringscommissie bestaande uit Deborah .v.d. Pol, Naomi Vat en Renske v.d. Laarse hadden samen met het bestuur en de leiding een programma op poten gezet dat veel applaus oogstte van de ouders, opa’s en oma’s en andere belangstellenden.

Veel energie
De allerjongste gymnasten van 2 en 3 jaar deden een nummer samen met een (groot-)ouder gebaseerd op het Nijntje-turnen waarvoor OKK gecertificeerd is. Aandoenlijk was het te zien hoe enthousiast deze peuters alle hindernissen namen met veel plezier en energie. Datzelfde gold ook voor de kleuters, die niet onder deden voor hun jongere clubgenootjes. De recreanten die eenmaal per week turnen in een gymzaal in Bolnes, Rijsoord of Slikkerveer traden op in de middag- of avonduitvoering, terwijl de selectiegroepen, bestaande uit de A-, B- en C-selectie op beide uitvoeringen acte de présence mochten geven. Zonder uitzondering had de leiding van deze groepen zich ingespannen om een leuk verhaal neer te zetten aan de hand van het thema en zich uitgesloofd om de aankleding zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Verschillende landen passeerden de revue, waarbij het opviel dat typische safarilanden de interesse kregen van meerdere groepen, maar ook Amerika dat bijvoorbeeld door de turnsters 16+ als uitgangspunt was gekozen. De nog niet lang bestaande dansgroep had juist voor het continent Azië gekozen. Er deden veel meisjes mee, maar ook een groep jongens die met veel energie hun nummer brachten.
De beide spreekstalmeesters en het bestuur zetten elkaar nog even in het zonnetje aan het einde van de avonduitvoering en om 22.15 uur zat het spektakel erop, tenminste voor de toeschouwers en de meeste deelnemers. De zaal moest nog worden opgeruimd en vele handen maakten licht werk. De toestelploeg en een deel van de leiding was na het opruimen ook nog op weg naar diverse gymzalen om de gebruikte toestellen met een vrachtwagen weer terug te brengen. Pas na middernacht konden deze laatste medewerkers de uitvoering afsluiten met een drankje in sportcafé de Fakkel.

RVVH moet de punten delen in Bergschenhoek

In een leuke wedstrijd heeft RVVH de punten met BVCB gedeeld, 2-2. Al heel snel stonden de Ridderkerkers achter door Luijando, 1-0. Maar het voetballend veel betere Hercules, zeker in de eerste helft, knokte zich net binnen het half uur naast de thuisclub, toen Buist een inzet van De Witte verlengde tot in het doel, 1-1. Ondanks nog diverse mogelijkheden middels schoten werd dat ook de ruststand.

Na de rust kwam RVVH na zo’n 10 minuten op voorsprong. Een lange bal van achteruit van Boers werd door Stolk aan de rechterkant goed meegenomen en gepromoveerd tot de op dat moment verdiende 1-2. Er leek geen vuiltje aan de lucht totdat, na aan beide kanten de nodige wissels, de zojuist ingevallen Barg een voorzet van rechts binnen kopte, 2-2. Daarna kon RVVH ook zomaar nog verliezen. De lat boven keeper Elkhuizen werd nog twee keer geraakt, waarna ook de bal nog van de lijn moest worden gehaald. Daar kwam RVVH dus goed weg en daarmee was de puntendeling een feit.

RVVH had het niet makkelijk bij BVCB