Met VR-bril in wereld van dementie
Met VR-bril in wereld van dementie Foto:

Mantelzorgers ervaren dementie

Hoe ervaart een persoon met dementie de wereld om zich heen? Op die vraag kregen mantelzorgers vrijdag 28 oktober antwoord tijdens een Virtual Reality activiteit van Aafje en Karaat Mantelzorg in Wijkcentrum West.
 “Mantelzorgers van mensen met dementie vonden het de moeite waard om deel te nemen aan deze activiteit. Met een VR-bril op kregen zij de mogelijkheid om te ervaren hoe iemand met dementie de wereld om zich heen waarneemt. Velen vonden situaties zeer herkenbaar” vertelt Els Meijer van Aafje. Lilian Sprong, projectleider Dementievriendelijk Ridderkerk, voegt daar aan toe: “Deze mooie activiteit van Aafje en Karaat Mantelzorg draagt bij aan een dementievriendelijke samenleving. Daarom willen wij de activiteit vaker aan gaan bieden.”

Dementievriendelijk
De gemeente Ridderkerk zet zich samen met inwoners, bedrijven, winkeliers, sportclubs, vrijwilligers, scholen en organisaties in voor een Dementievriendelijk Ridderkerk. In een dementievriendelijke gemeente kunnen mensen met allerlei soorten geheugenproblemen, zoals dementie, mee blijven doen in de samenleving. Zo kunnen zij hun leven blijven leiden zoals zij dat al deden en worden zij geaccepteerd door hun omgeving.
Wie zich ook wil inzetten voor een Dementievriendelijk Ridderkerk kan meer informatie vinden op: www.dementievriendelijkridderkerk.nl. Ook kan men een gratis online training "GOED omgaan met dementie” doen via: www.samendementievriendelijk.nl.