Ryan Ensign
Ryan Ensign Foto:

INGEZONDEN

Ik doe mee. Jij ook?

‘Hoi, mijn naam is Ryan Ensign, ik ben de voorzitter van buurtpreventie Drievliet ’t Zand! Ik heb Beleid en Politiek gestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Na het afronden van mijn studie ben ik in dienst gekomen van de universiteit en nu leid ik op mijn beurt jonge mensen op.
 Ik ben lid geworden bij de buurtpreventie tijdens een tussenjaar na de middelbare school. Geheel toevallig zag ik een folder van de buurtpreventie die meekwam bij de lokale krant. Ik zag het in eerste instantie als kans om mijn CV op te krikken en mezelf nuttig te maken terwijl ik niet aan het studeren was. Al snel bleek het eigenlijk heel leuk vrijwilligerswerk te zijn, waar je bovendien maar relatief weinig tijd aan kwijt bent. Je loopt telkens een paar uurtjes met gezellige collega’s, je merkt dat de mensen in de wijk waarderen dat je het doet en het belangrijkste is natuurlijk dat je iets bij kunt dragen aan de kwaliteit van je eigen wijk. Er hangt bij ons altijd een prettige, informele en vrije sfeer en we staan ervoor open om trainingen/voorlichting te bieden wanneer leden daarom vragen. We hebben een hoop leden, mannen en vrouwen, met tientallen jaren werkervaring in verschillende sectoren. Dat levert vaak leuke gesprekken op tijdens de surveillances.’

Kennismaken
Interesse in betekenisvol vrijwilligerswerk in je directe omgeving? Je bent minimaal 18 jaar oud? Kom gewoon eens langs voor een eerste kennismaking. Buurtpreventie Drievliet ‘t Zandt (uitvalsbasis is basisschool De Bongerd) verzorgt niet alleen surveillances, maar werkt ook samen met andere organisaties zoals basisscholen en Veilig Verkeer Nederland. Leden assisteren dan ook soms bij verkeersacties in de wijk of verkeersexamens voor de jeugd. Contactmogelijkheden: r.ensign@buurtpreventiedrievlietzand.nl (voorzitter Ryan Ensign) of bel, sms, app naar: 06 1564 3321.

De brug die niets oplost

Heeft u onlangs de berichten in de kranten ook gelezen? De Rotterdamse burgemeester en wethouders hebben bedacht dat er bij de Kuip een brug moet komen naar het noorden. Voor de kenners: de Esch.
Dat is zinloos! Want de plannen voor een oeververbinding over of onder de Maas waren bedoeld om er vooral voor te zorgen dat de verkeerschaos op en rond de van Brienenoord brug zou worden opgelost. Ook moest er een oplossing komen voor het Algera spook.
Voor de Algera verbinding zijn plannen uitgewerkt. Men gaat dat oplossen met wat asfalt omleggen. De mensen die daar wonen worden er milieutechnisch niet beter op: het blijft er vuil. Vooral op en rond de C.G. Roosweg. Voor de Brienenoord zijn plannen gemaakt om dat op te lossen met wat rijbaan verschuivingen. Waarna de drukte door de Groene Boog (kortsluitroute tussen de A13 en de A16) weer toeneemt.
Nu die nieuwe oeververbinding. Daar was al van begin af aan slechts een schamele 300 miljoen voor beschikbaar. Daar kun je eigenlijk alleen maar een bruggetje voor bouwen. Maar toch zijn allerlei dingen bekeken. Zoals een brug tussen Krimpen en Ridderkerk. Gelukkig ging dat niet door omdat men na veel protesteren inzag dat dan heel Ridderkerk zou vollopen met auto's. Niet alleen de Rijnsingel, maar echt alles. Omdat de wegen binnen Ridderkerk dat niet aankunnen.
Nu komen die stadse meneren met een brug voor een trammetje, fietspaden, trottoirs en een paar rijbanen. Dat lost het probleem van Noord niet op. Omdat je met een extra autobrug een sluiproute maakt tussen de A16, bij Feyenoord en de A16 bij het Kralingse plein, heb je er niets aan. Dus als de Brienenoord vast staat gaat men door de stad en komt achter de Brienenoord weer op de snelweg. Of men gaat vanaf de A15 via de IJsselmondse randweg die kant op.
Een gemiste kans dus op een echte oplossing. Jammer!

C.G.J. Broeders