Ridderkerks Symfonieorkest geeft op 26 november een concert
Ridderkerks Symfonieorkest geeft op 26 november een concert Foto:

Concert met Oosterse melodieën

Op zaterdag 26 november geeft het Ridderkerks Symfonieorkest onder leiding van Jean-Pierre Gabriël een concert in de Levensbron. Vaak speelt het orkest werken van wat langer geleden, maar op het komende concert waagt het zich een beetje buiten de ‘'comfort zone'' en worden er iets recentere stukken uitgevoerd.
Op het programma staan twee stukken van Prokofiev, die, hoewel hij werkzaam was in de eerste helft van de twintigste eeuw, toch een behoorlijk traditionele, klassieke stijl hanteert. Met de Sinfonietta van Tubin laat het orkest écht iets moderns horen. Eduard Tubin is - in ieder geval in Nederland - nooit echt bekend geworden, maar zijn Sinfonietta mag er beslist zijn. Eduard Tubin is een van oorsprong Estse componist die leefde van 1905 tot 1982. Op latere leeftijd vluchtte hij vanwege politieke onrust naar Zweden, maar hij is zijn vaderland nooit vergeten: veel van zijn muziek bevat elementen van Estse volksmuziek. Ook in de Sinfonietta die het orkest ten uitvoer zal brengen, zijn de invloeden van de Estse volksmuziek goed merkbaar. Tubin schreef dit stuk in 1940, toen hij nog woonachtig was in Estland. De Sinfonietta wordt gekenmerkt door rijke, melancholische melodieën, en vrij uitgebreide solo's voor voornamelijk de blaasinstrumenten. Het belooft dus een prachtige muzikale middag te worden.
Het concert begint om 14.30 uur in de Levensbron, Jan Luykenstraat 10 te Ridderkerk. Kaarten à €17,50 zijn te reserveren via info@ridderkerkssymfonieorkest.nl of verkrijgbaar aan de zaal. Vrienden van het orkest krijgen korting op de entreeprijs en kunnen plaatsnemen op gereserveerde plaatsen vooraan in het publiek. Voor meer informatie: www.ridderkerkssymfonieorkest.nl/vrienden/.