Met gratis reizen op de RET-lijnen kunnen ouderen alle kanten op
Met gratis reizen op de RET-lijnen kunnen ouderen alle kanten op Foto:

Informatie over gratis ov voor ouderen

Op dinsdag 22 november is in WVC Bolnes een informatieavond voor senioren over openbaar vervoer. De Aviescommissie Ouderenbeleid Ridderkerk (ACOR) wil met deze avond het gratis openbaar vervoer voor ouderen promoten. “De mogelijkheden zijn nog bij veel mensen te onbekend” stelt ACOR-lid Frans Velders. “Er zijn ouderen die denken dat het gratis busvervoer alleen maar binnen Ridderkerk geldt.”
In werkelijkheid is voor AOW’ers gratis reizen met bijna alle RET-lijnen mogelijk. Alleen voor de metro naar Den Haag moet een klein bedrag worden bij betaald. Velders wil de mogelijkheden graag onder de aandacht brengen van de oudere Ridderkerkers. “We hebben jaren gestreden om gratis openbaar vervoer mogelijk te maken. Nu het zover is moeten we er gebruik van maken ook” onderstreept hij.
Met de gratis bussen ligt niet alleen Rotterdam binnen bereik. Met kan met een RET-bus ook naar Dordrecht, Rhoon en Barendrecht. Met bus en metro kunnen Ridderkerkse ouderen gratis naar Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Maassluis en Spijkenisse, Vlaardingen en Hoek van Holland. “Het is niet alleen voordelig, maar ook duurzaam. Wie de auto laat staan bespaart brandstof en parkeergeld. Het kan al snel 15 euro en vaak meer op een dag schelen” weet Velders uit eigen ervaring.

Verbindingen
Tijdens de informatieavond zal worden uitgelegd hoe de diverse lijnen rijden en wat de plus- en minpunten zijn. "Want de verbindingen worden helaas slechter. Na 20.00 uur kun je na een vergadering in het gemeentehuis niet meer rechtstreeks naar Drievliet-'t Zand, want het eindpunt van bus 144 is dan het Koningsplein. Dat wordt in maart de Jan Luykenstraat, maar wie verder wil moet bij de Riederborgh overstappen op lijn 146” zo geeft Velders aan dat het soms knap ingewikkeld is.
De informatieavond is van 19.00 tot 21.00 uur (inloop vanaf 18.45) in WVC Bolnes aan de Noordstraat 22a. Alle bezoekers worden ontvangen met gratis koffie/thee met gebak.