Commisaris van de Koning Jaap Smit sprak maandag met de gemeenteraad over de procedure voor de benoeming van een nieuwe burgemeester Foto:

Over zeven maanden een nieuwe burgemeester

Ridderkerk kan in mei 2023 een nieuwe burgemeester hebben. De procedure is erop gericht om op 15 mei de nieuwe burgemeester te kunnen beëdigen. Deze week worden de advertenties geplaatst op websites en diverse bladen. Commissaris van de Koning van Zuid-Holland, Jaap Smit, spreekt van een straffe planning: "De levertijd van een burgemeester is zeven maanden.”
Smit nam afgelopen maandag de profielschets voor de nieuwe burgemeester van de gemeenteraad in ontvangst. Hij gaf bij dit bezoek een toelichting op de werkwijze. Na de publicatie van de advertentie is er voor de sollicitanten drie weken de tijd om te reflecteren. Alle brieven komen op het bureau van de Commissaris van de Koning. Hij maakt een longlist van kandidaten die hij uitnodigt voor een gesprek. "Het is moeilijk om in te schatten hoeveel mensen solliciteren. Er zijn op dit moment 10 burgemeestersvacatures in Zuid-Holland te vervullen. In Nederland zijn dat er in totaal 36. Ik zou het niet gek vinden als er mensen zijn die op meerdere paarden wedden” zegt Smit. Na de eerste gespreksronde maakt de CvK een shortlist, die hij deelt met de vertrouwenscommissie. "Dat zijn gemiddeld zes kandidaten. Soms vier of acht. Dat hangt af van hoe groot de vangst is.”
De vertrouwenscommissie krijgt ook de brieven te zien van de andere sollicitanten. Zij kunnen daar eventueel iemand uithalen die niet door de commissaris is geselecteerd. Als de commissie komt met een naam die niet op de lijst staat zal Smit een negatief advies geven: "Hij of zij moet gesolliciteerd hebben.”
De in Ridderkerk door alle fractievoorzitters gevormde vertrouwenscommissie zal in februari/maart de gesprekken met de kandidaten kunnen voeren. Uiteindelijk zal de commissie in een besloten raadsvergadering de nummer 1 voor de vacature voordragen en een nummer 2. De raad beslist wie het uiteindelijk wordt. Aansluitend wordt in een openbare vergadering direct bekend wie voor de benoeming wordt voorgedragen. Namen van alle sollicitanten blijven onbekend.
Jaap Smit benadrukte maandag die geheimhouding. Hij zal aangifte doen als er wordt gelekt. Geen van de raadsleden in Ridderkerk heeft ervaring met de benoeming van een burgemeester. Dat geldt ook voor wethouder Henk van Os, die als adviseur aan de vertrouwenscommissie is toegevoegd. De commissie heeft zich bij de opstelling van de profielschets laten bijstaan door een externe partij.