Hanny Lynch met uitgever Jitske Kingma

Schrijnende verhalen van ouders na seksueel misbruik van kind

RIDDDERKERK - Vorige week werd in de bibliotheek van Rotterdam het vierde boek van Hanny Lynch gepresenteerd. Met verschillende invalshoeken schreef de Ridderkerkse eerder over seksueel misbruik. Voor haar nieuwe boek “Ik hoor en zie je, mijn kind” interviewde ze dertien ouders en twee grootouders, waarvan één of meerdere (klein)kinderen zijn misbruikt.

Hanny Lynch merkte als hulpverlener dat ouders behoefte hebben om over ervaringen van andere ouders van misbruikte kinderen te lezen. “Literatuur hierover is er niet. Een moeder die op zoek was naar een boek hierover vroeg me: Waarom schrijf jij het niet? Dan vertel ik jou mijn verhaal” vertelt Hanny over de aanleiding van het boek. Vanuit haar netwerk was het niet moeilijk om meer ouders te vinden die openhartig wilden vertellen over hun ervaringen.
Het duurde bijna vier jaar voordat de schrijfster het boek af had. “De verhalen waren zo heftig dat ik het soms even weg moest leggen. Bij betrokkenen was er begrip dat ik het ook moest verwerken” aldus de Ridderkerkse.

Troost bieden
Ze hoopt dat de hartverscheurende verhalen die ze heeft opgetekend zullen bijdragen tot troost en meer inzicht voor andere ouders. Hanny verwacht daarnaast dat het de hulpverlening nog meer doet inzien dat er nog veel werk te doen is in de complexe begeleiding van misbruikte kinderen en hun ouders. “Er spelen na misbruik zoveel emoties, zowel bij het kind als de ouders. Groot verschil maakt of de misbruiker van buiten de familie komt of dat het de vader of opa was. Want dan zijn de gezonde familieverhoudingen ook zoek. Vaak is er onbegrip bij de omgeving en botst men met beslissingen van de hulpverlening en intanties. Bovenal voelen ouders zich vaak heel eenzaam en onzeker over hoe ermee om te gaan en hoe ervoor te zorgen dat ze vanaf dat moment het beste voo hun kind doen” stelt de schrijfster.

Nog steeds nodig
Gehoopt wordt dat ook de politiek zich de verhalen zal aantrekken. In het boek wordt gesteld dat nu 95% van de aangiften wordt geseponeerd en verdachten lang niet altijd worden verhoord. Pijnlijk is ook de ervaring van een moeder die een therapie wil volgen, maar daarvoor de toestemming nodig heeft van de partner.
Het boek is uitgebracht door Elikser, de uitgeverij van Jitske Kingma, die meerdere titels over seksueel misbruik op de markt bracht. “De media zijn maar zelden geïnteresseerd in deze problematiek, maar het is nog steeds nodig. Verhalen van mensen die dit hebben meegemaakt kunnen anderen steunen” zegt de uitgeefster.
Het voorwoord van het boek werd geschreven door Tweede Kamerlid Lisa Westerveld (GroenLinks), die geraakt is door de verhalen die ze heeft gelezen: “Het geeft me opnieuw een reden om me ook de komende jaren in de Tweede Kamer in te zetten. Voor hulp aan de slachtoffers, voor het bespreekbaar maken en voor passende behandelingen. Dat het ontzettend hard nodig is, laten deze verhalen eens te meer zien.”
Het boek “Ik hoor en zie je, mijn kind” is voor € 18,50 te koop.

Hanny Lynch bij de boekpresentatie in Rotterdam