Een andere overkapping voor concerten

Groene metamorfose voor het Sint Jorisplein

RIDDERKERK - De pagodetent van winkelcentrum Ridderhof gaat verdwijnen. Er komt een nieuwe plek voor optredens aan de andere kant van het Sint Jorisplein. Dit blijkt uit het voorlopig ontwerp St. Jorisplein Ridderkerk, dat vorige week is gepresenteerd aan een raadscommissie.
Het ontwerp is na een ruim participatietraject opgesteld door het bureau Poelmans Reesink. Er waren meerdere inloopavonden in het gemeentehuis. Ook werden de ideeën letterlijk getekend op het plein om reacties van het publiek te ontlokken. Daarnaast is overleg gevoerd met gebruikers van het plein, waaronder winkeliers en de Stichting Evenementen Ridderkerk. Met het oog op de zomerconcerten zijn met name vraagtekens gezet bij het verlies van de Ridderhoftent. De overkapping moet wijken om in de toekomst woningbouw aan de buitenzijde mogelijk te maken. De verbinding tussen de Ridderhofdelen wordt verbeterd door een looproute zonder traptreden. Ook komt er meer groen, zoals dat geldt voor het hele Sint Jorisplein. “We gaan geen bomen kappen. We gaan juist groen toevoegen” zegt ontwerper Theo Reesink.

Drakentuin
De speeldraak van het plein blijft behouden. Het na veel protesten teruggeplaatste speelelement wordt de trekker van een “drakentuin”. In dit groene deel van het plein zal blijken dat de bekende rode draak jongen heeft gekregen. Er komen meerdere kleine draken, die ook een speelfunctie hebben. De ontwerper is verrast dat Ridderkerkers zo gehecht zijn aan de drakenfiguur. “De meeste steden die Sint Joris als beschermheer hebben staat Sint Joris als ruiterstandbeeld. Hier staat alleen een klein draakje” aldus Reesink. De nieuwe groendelen op het plein worden verhoogd aangelegd, waardoor de randen ook als zitplaats kunnen fungeren.

Een pergola over een groot deel van het plein geeft nog meer mogelijkheden voor groen. Ook moet deze overspanning het mogelijk maken dat straks muzikanten en publiek droog kunnen zitten. “Het is nog een kwestie van technische uitwerking hoe we dit gaan oplossen. Met een permanente constructie of doeken die in de zomerperiode worden opgehangen. Het mooie is dat met deze overkapping meerdere opstellingen mogelijk zijn” stelt de ontwerper. Volgend jaar wordt het definitieve ontwerp verwacht en kan de herinrichting van het plein worden aanbesteed. Het eindresultaat zal in 2024 te zien zijn.