Jaap en Heleen Quist met Pauline Peekstok achter het boekje in De Kandelaar

Karakter tonen in geloofsbeleving

RIDDERKERK - Bij De Kandelaar in Ridderkerk is nu een boekje te koop waarin vier vrijwilligers van de christelijke boekwinkel zelf de hand hebben gehad. Met hun werk “Laten we feestvieren” willen de schrijvers Jaap en Heleen Quist inzicht geven in karakterverschillen en gezamenlijke geloofsbeleving. Medevrijwilliger Pauline Peekstok tekende voor de layout, terwijl de ook in de winkel actieve Janneke van Hoven als corrector optrad.

Jaap Quist is 35 jaar voorzitter geweest van De Kandelaar. Zijn echtgenote Heleen draait er al ruim 25 jaar in de winkel mee. Hun boekje hebben ze niet geschreven omdat ze iets in het assortiment van De Kandelaar misten. Hun idee voor het boekje? “In kerken en verenigingen zijn er vaak meningsverschillen door botsende karakters. Als mensen zich daarvan bewust zijn is er meer begrip en minder kans op problemen” stelt het paar. Ze formuleerden ideeën om bruggen te slaan. In het boekje presenteren ze hun variant van een kleurentest, zoals die bij sollicitatieprocedures wordt gebruikt. “Het is geen psychologie. Theologie is de basis” benadrukt Jaap Quist.

Zelfreflectie
Met de uitkomsten van de test krijgt men beeld van de eigen karakter en bij groepsbespreking ook in dat van een ander. “Het is zelfreflectie, maar nodig is ook om met andere ogen naar de ander te kunnen kijken. Iemands karakter veranderen kan niet. Wel is het mogelijk om de ander beter te leren begrijpen” stelt Heleen.
De titel “Laten we feestvieren” is ontleend aan de Bijbelverzen 7 en 8 van 1 Korinthe 5. Het is volgens het paar een voorzet om te komen tot feestvierende gemeente: “Als dat met alle karakters in de gemeente gebeurt, dan worden we een kleurrijke helder schijnende gemeente.”
Het boekje is voor € 3,95 te koop bij De Kandelaar en andere boekhandels.