Jan-Willem Bullée bij zijn fotocollage in de Burgerwissellijst

‘De Som der Treurnis’ van Ridderkerk

RIDDERKERK - Op donderdag 10 november jl. was er weer een wisseling van de Burgerwissellijst in Grandcafé Burgerzaken aan het Koningsplein. De beurt is nu aan fotograaf Jan-Willem Bullée, die zijn ‘Som der Treurnis’ heeft geplaatst in de expositiekast bij Burgerzaken.

Dit kunstwerk bestaat uit negen digitale foto’s die Jan-Willem heeft gemaakt in Ridderkerk. De gedachte achter zijn bij elkaar gebrachte foto’s is de vraag waarom de buitenruimte er zo uitziet zoals die er uitziet. “Ondanks dat Ridderkerk opvallend groen is, zoals de Gorzen en de Crezéepolder, is het verder een grote stenen, vervallen treurnis, gevangen in een doolhof van Heras Hekwerk waar het gedroef van de gevels druipt en het slijk der treurnis aan de straten kleeft” vindt de fotograaf.

Vinger op zere plek
De Ridderkerker wil met zijn foto’s de vinger op de zere plek leggen. Dat de gemeente Ridderkerk sponsor is van de Kunstroute maakt het volgens hem helemaal af. De Burgerwissellijst is een initiatief van de Kunstroute: “Hoe de buitenruimte er uitziet heeft zeer veel verschillende oorzaken. Zonder oordeel laat ik zien wat ik zie en met de kleurstelling probeer ik over te laten komen hoe het ruikt, klinkt, voelt. De collectie wordt afgewisseld met foto’s van iets eigenaardigs, grappigs en zelfs iets moois om het wat lucht te geven. “
Al het fotowerk van Jan-Willem Bullée is te vinden op zijn website www.w75.nl.
Het kunstwerk blijft hangen in de Burgerwissellijst tot 12 januari 2023. Grandcafé Burgerzaken is geopend van dinsdag tot en met donderdag van 10.00 tot 17.00 uur en op vrijdag en zaterdag van 10.00 tot 22.00 uur.