Mevrouw Roth had het gezellig met de burgemeester
Mevrouw Roth had het gezellig met de burgemeester Foto:

Gesprek over 100 jaar

Burgemeester Anny Attema was vorige week op felicitatiebezoek bij de 100 geworden mevrouw Roth-van den Ouden. Ze kwam met een mooi boeket en had een onderhoudend gesprek over haar leven. Bij deze ontmoeting bleek dat ook de politieke interesse bij de 100-jarige nog steeds levendig is.
Belia Roth-van den Ouden is op 13 november 1922 als oudste dochter van een fietsenmaker in Rotterdam geboren. Vanaf het dak van haar ouderlijke huis in Rotterdam Zuid heeft zij de stad zien bombarderen. Haar vader overleed in de oorlog en als oudste moest zij vanaf dat moment als modinette de kost verdienen voor het gezin van vijf mensen, terwijl ze eigenlijk heel graag geschiedenislerares was geworden. Arie Roth werd één dag eerder geboren en overleed in oktober 1988. Tot 1960 heeft zij samen met haar echtgenoot en drie kinderen in Rotterdam gewoond. Haar man werkte bij Scheepswerf Verolme te IJsselmonde. Voor dit bedrijf werd hij in 1960 uitgezonden naar Brazilië waar zij vier jaar met veel belevenissen woonden. In 1965 kwam het gezin terug naar Nederland en gingen zij in Ridderkerk wonen. Als vrijwilliger is Belia heel actief geweest in de gemeente. Zij zorgde dat er een speelplaats in Ridderkerk-Oost kwam, was actief in Jeugdland en nam jaren lang samen met Karin (medewerker Reyerheem) de taak als kok op zich voor de dagopvang van Reyerheem. Sinds maart 2021 woont zij zelf naar tevredenheid in Reyerheem. Eerder woonde ze aan de Burg. de Zeeuwstraat, Van Eedenstraat en Brasem.