Ridderkerks Symfonieorkest geeft een middagconcert
Ridderkerks Symfonieorkest geeft een middagconcert Foto:

BOLNES

Ruilbeurs
Postzegelvereniging R.E.O. organiseert op zaterdag 26 november weer een ruilbeurs. Deze ruilmiddag is van 14.00 tot 16.00 uur in het zalencentrum van de Protestantse Gemeente Bolnes aan de Pretoriusstraat 56. Men kan de verzameling ook aanvullen door postzegels tegen voordelige prijzen te kopen. Ook niet-leden zijn van harte welkom. De toegang is gratis.

Internationaal advent
In de Boezemkerk is op zondag 27 november een internationale samenkomst die in het teken staat van “Advent”. Deze samenkomst is gericht op anderstaligen. Er wordt gezorgd voor vertalingen in het Engels, Arabisch en Farsi. Spreker is Harmen Schipper. Na afloop is er gelegenheid voor ontmoeting met broodjes, koffie, thee en fris. Vanaf 15.30 uur staan de kerkdeuren aan de Pretoriusstraat 2 voor iedereen open. De samenkomst begint om 16.00 uur. Er is een crèche voor de allerkleinsten. Voor kinderen tot twaalf jaar is er een apart programma.

RIDDERKERK

Koffie met Oudheidkamer
In Bibliotheek AanZet aan het Koningsplein is op vrijdag 25 november een “Koffie met…’-ochtend met twee vrijwilligers van de Oudheidkamer. Zij zullen vanaf 10.30 uur vertellen over het museum en de Stichting Oud Ridderkerk. Een van de vrijwilligers is al vanaf de begintijd actief en kan hier prachtig over vertellen. De andere vrijwilliger kan verhalen over alles wat met Ridderkerk (van vroeger) te maken heeft. Iedereen kan bijschuiven om er onder het genot van een kopje koffie met iets lekkers van te genieten. De entree is gratis.

Zwemdisco Oranje Editie
Vrijdag 25 november wordt er in zwembad de Fakkel weer een zwemdisco georganiseerd. Dit keer in het thema Oranje. Er kan tussen 19:00 en 22:00 uur genoten worden van het water en de muziek. De zwemdisco is alleen toegankelijk voor kinderen t/m 12 jaar. Ouders mogen mee komen. Tickets zijn te reserveren via de webshop van De Fakkel: www.de-fakkel.nl.

Oosterse melodieën
Ridderkerks Symfonieorkest geeft op zaterdag 26 november een concert in de Levensbron. Onder leiding van dirigent Jean-Pierre Gabriël brengt het orkest deze avond muziek uit Oost-Europa. Er zal werk te horen zijn van Sergej Prokofiev, Anatoli Lyadov en Eduard Tubin. Verwerkt in Tubin’s “Sinfonietta” zijn Etse volkswijsjes en de “Acht Russische volksliedjes” van Lyadov zijn ook sterk geworteld in de traditionele Russische muziek. Dit programma met klassieke muziek en volksmelodieën begint om 14.30 uur in de kerk aan de Jan Luykenstraat 10. Kaarten zijn voor € 17,50 te koop aan de zaal en vooraf te reserveren via: info@ridderkerkssymfonieorkest.nl. Vrienden van het orkest krijgen korting op de entreeprijs en kunnen plaatsnemen op gereserveerde plaatsen vooraan. Nieuwe vrienden zijn welkom: www.ridderkerkssymfonieorkest.nl/vrienden/.

Repair Café
In Wijkcentrum West is het Repair Café weer in bedrijf op zaterdag 26 november. Van 9.30 tot 12.00 uur staan de vrijwilligers klaar om te bekijken of een defect voorwerp gerepareerd kan worden. Het gaat om kleine reparaties van bijvoorbeeld een broodrooster, stofzuiger, koffiezetapparaat, föhn, lamp of speelgoed. Kleine fietsklusjes (zadel hoger zetten, banden oppompen) worden ook gedaan. Ook kan men met vragen/problemen met de computer of tablet bij de vrijwilligers terecht. Bij het wachten op het eindresultaat is koffie en thee te koop. Ook wie alleen maar wil komen koffiedrinken is welkom in het wijkgebouw aan de Boksdoonstraat 80.

Middag met marsepein
De Ridderkerkse Vrouwen van Nu hebben op maandag 28 november “een heerlijk middagje”. De heer Callenbach komt deze avond voor de pauze vertellen over marsepein. Na de pauze volgt een workshop voor het zelf maken van een marsepeinfiguurtje. Deelname kost € 6. Men moet zelf een mesje en een placemat en/of snijplankje meebrengen. De middag begint om 13.30 uur. Iedereen is welkom.

Bingo bij RTV-Ridderkerk
Op dinsdag 29 november wordt er bingo gespeeld in de kantine van RTV-Ridderkerk aan de Jonkheer de Sav. Lohmanstraat 1. Gerda Veerman en Yvet den Haan laten de bingomolen weer draaien tussen 14.00 en 16.00 uur. Er zijn mooie prijzen te winnen. Meespelen kan al vanaf € 5. In verband met een beperkt aantal beschikbare plaatsen dienen belangstellenden zich vooraf aan te melden bij Roelie ’t Jong: 06 5588 5980 of roelietjong@gmail.com. De maandelijkse bingomiddagen van de lokale omroep zijn telkens op de laatste dinsdag van de maand.

DRIEVLIET

Sinterklaas op Vlietplein
Sinterklaas brengt op zaterdag 16 november met zijn Pieten een bezoek aan het Vlietplein. Hij zal van 11.00 tot ± 15.00 uur op het plein aanwezig zijn. Hij zal over het plein lopen en de tijd nemen om met kinderen op de foto te gaan. Een Pietenorkest maakt het extra feestelijk. Zij zullen de kinderen ook begeleiden bij het zingen van Sinterklaasliedjes. Om 14.00 uur reikt de Sint de prijzen uit van de kleurwedstrijd van de winkeliersvereniging.

Mantelzorgcafé
Op het Onmoetingsplein van Aafje Reyerheem is op dinsdag 29 november weer een Mantelzorgcafé. Deze mantelzorgmiddag heeft dit keer het thema “Respijtzorg”. De middag in de zaal aan de Torenmolen 1 begint om 14.00 uur Aanmelden is wenselijk, maar niet verplicht. Wie wil komen kan dit laten weten via: 088 823 1017 of dl_mantelzorgcaferey@aafje.nl. Het mantelzorgcafé is een samenwerking van Karaat mantelzorg en Aafje.

Koffieochtend
Op donderdag 1 december is er een koffie/inloopochtend in de Ichthuskerk. De deuren van de kerk aan het Vlietplein staan deze morgen voor iedereen open. Tussen 10.00 en 11.30 uur is men welkom voor koffie/thee, het ontmoeten van wijkbewoners of een gesprek en een luisterend oor van een van de vrijwilligers. De toegang is vrij en het verplicht tot niets.