Alle bewoners van Reyerheem kregen een pannenkoek
Alle bewoners van Reyerheem kregen een pannenkoek Foto:

Smakelijke verrassing

Wat een leuke verrassing voor de bewoners van Reyerheem. Via Stichting Present kwam een team van van het bedrijf ‘Brys’op 25 november pannenkoeken bakken voor het hele huis. Ze moesten hard aan de slag om minimaal 160 stuks te bakken en het resultaat mocht er wezen!

INGEZONDEN

Zorgen van fysiotherapeuten

Vanaf oktober zijn ze weer veelvuldig te horen, de spotjes van de zorgverzekeraars om de client te overtuigen waarom zij toch echt beter zijn als die andere zorgverzekeraar.
Fysiotherapeuten zien dit hele gebeuren met lede ogen aan.  In oktober maken de zorgverzekeraars namelijk ook hun voorwaarden bekend voor die nieuwe contracten die bij de fysiotherapeuten op de mat vallen. En die voorwaarden worden steeds meer en dat voor een tarief wat al meer dan 15 jaar nauwelijks is aangepast aan de inflatie.

Fysiotherapeuten noemen de voorwaarden onderling de hoepeltjes waar ze door heen moeten springen.  Een voorbeeld van die hoepeltjes is bijvoorbeeld de patiëntenquêtes, die uitgezet moeten worden of netwerken waar je lid van moet worden en verplichte cursussen. Dit alles wordt door de fysiotherapeut zelf betaald.  Ook wordt een fysiotherapeut afgerekend op de behandelindex, een gemiddelde aantal behandelingen waar je niet te veel boven mag zitten maar hoe de behandelindex precies wordt berekend is voor de fysiotherapeuten niet in te zien. Al die verplichtingen kosten geld en tijd, tijd die de fysiotherapeut liever aan de patiënt wil besteden.

In 2019 is er een onafhankelijk onderzoek geweest naar de kostprijs van een fysiotherapeutische behandeling. Hieruit bleek dat de vergoeding vanuit de zorgverzekeraar veel te laag is. Hoewel zorgverzekeraars zich hadden gecommitteerd aan de uitslag van het onderzoek is er sindsdien geen grote tariefsverhoging gekomen en blijven de aangeboden tarieven nog steeds ver onder de kostprijs. In sommige contracten was er voor komend jaar zelfs sprake van een tariefsverlaging!  Met de huidige hoge inflatie is al helemaal geen rekening gehouden.
Er is veel wetenschappelijk onderzoek waaruit het nut van fysiotherapie blijkt, waardoor veel zorgkosten worden uitgespaard of dure behandelingen in de tweede lijn (ziekenhuis) voorkomen worden. Recent verscheen er nog een onderzoek waaruit bleek dat een gescheurde meniscus eerder geneest met fysiotherapie dan met een operatie.

Een fysiotherapiepraktijk kan ervoor kiezen om geen contract af te sluiten met een zorgverzekeraar en niet meer door de hoepeltjes te willen springen. In dat geval krijgt de patiënt de rekening van de fysiotherapeut om deze vervolgens naar de zorgverzekeraar te sturen. Het bedrag dat de patiënt vergoed krijgt ligt echter vele malen lager dan het tarief van de fysiotherapeut en pas na de contracteerperiode worden deze tarieven bekend gemaakt. In sommige gevallen is dit slecht 50% van de rekening. Je weet van tevoren dus niet met welk bedrag je je patiënt opzadelt...

De Ridderkerkse fysiotherapeuten willen dat de zorg voor iedereen betaalbaar en toegankelijk blijft! De Ridderkerkse fysiotherapeuten mogen niet gezamenlijk in actie komen richting de zorgverzekeraar of afspraken maken om bepaalde contracten niet te onderteken. De Nederlandse zorgautoriteit verbiedt dat, ook de beroepsvereniging mag niet over het contract onderhandelen. Patiënten kunnen wel in gesprek gaan met de fysiotherapeut over dit proces en goed nadenken over welke zorgverzekeraar men kiest. Er zijn een paar zorgverzekeraars die alle vertrouwen hebben in de kwaliteit van de fysiotherapeut en geen aanvullende eisen stellen. Uw fysiotherapeut kan u vertellen welke dit zijn aldus de Ridderkerkse fysiotherapeuten.

Namens de Ridderkerkse fysiotherapeuten,
Martine Waalboer