INGEZONDEN

Gemiste kansen
Het Gemini College heeft een prachtig nieuw gebouw. Na jarenlange inzet van opeenvolgende gemeenteraden en wethouders, is het feestelijk geopend. Het gebouw voldoet aan alle moderne eisen.  Prettig gelegen tussen het groen, vlakbij sportvoorzieningen. Kortom, een terechte investering in de ontwikkelkansen van onze jonge mensen. Alleen… het nieuwe gebouw is nu al te klein. Het Gemini College zit al een aantal jaren flink in de lift en is één van de snelst groeiende middelbare scholen in de regio. Dat is een groot compliment voor de leerkrachten, het schoolbestuur en iedereen die zich dagelijks vol overgave inzet om de leerlingen het beste onderwijs te geven. ‘Regeren is vooruitzien' geldt ook bij goed gemeentebestuur. Er is € 18 miljoen geïnvesteerd in een gebouw dat bij opening al te krap is. En dat kon men zien aankomen. PvdA Ridderkerk en GroenLinks Ridderkerk stelden er in 2021 ook vragen over, dat was ruim voordat de eerste paal de grond inging. Helaas is er toen niet doorgepakt door het vorige college, dat uit nagenoeg dezelfde partijen bestond als het huidige college. En daarom moest de gemeenteraad afgelopen donderdag een forse extra investering goedkeuren van ruim € 7 miljoen om het schoolgebouw uit te breiden. Het bedrag is zo hoog, omdat de bouwkosten bleven stijgen sinds de start van de nieuwbouw. Bijkomend nadeel is dat op de oude locatie voorlopig geen broodnodige betaalbare woningen gebouwd kunnen worden. Het oude schoolgebouw moet nog minimaal drie jaar in gebruik blijven. Het is een les voor een volgend project, want er wordt nu teveel leergeld betaald.

Jeroen Rijsdijk
PvdA-GroenLinks Ridderkerk