Wijkparticipatie wordt op de schop genomen

RIDDERKERK - De wijkoverleggen in Ridderkerk moeten het per 1 januari zonder ambtelijke ondersteuning doen. Het college heeft de ambtelijke bijstand opgeschort omdat bij enkele wijkoverleggen medewerkers en bestuurder onheus zijn bejegend.

“Het is de afgelopen maanden meermaals voorgekomen dat in meerdere wijkoverleggen geen sprake meer is van een constructieve samenwerking” schrijft het college in een aankondiging van een gesprek over de toekomst van de wijkparticipatie. Over nieuwe vormen van wijkparticipatie wordt op 19 januari een themabijeenkomst voor raadsleden gehouden. Er zal dan gepresenteerd worden welke kant het college uit wil met de inspraak vanuit de wijken. Dat nu de stekker uit de wijkoverleggen is getrokken lijkt een voorbode van andere participatievormen.
Dat komt in het licht van het rapport “Evaluatie Participatie in Ridderkerk” niet helemaal als een verrassing. In dit in maart vorig jaar verschenen rapport staan aanbevelingen om het participatiebeleid anders in te steken. Daarin is als dilemma de vraag opgeroepen of men bij participatie wil werken met vaste groepen (wijkoverleggen en de bestaande platforms) of met ad hoc deelnemers per onderwerp. “Het voordeel van vaste groepen is dat er een zekere bekendheid met participatie en de inhoudelijke materie ontstaat. Het nadeel is dat er een soort leemlaag van “usual suspects” ontstaat. Het voordeel van ad hoc- deelnemers kan juist een frisse blik zijn, maar wel een grotere tijdsinvestering vragen vanwege onbekendheid met participatie” is de keus die nu gemaakt moet worden.

In het collegeprogramma is opgenomen dat Ridderkerk met nieuw participatiebeleid, zichtbare wijkregisseurs en aantrekkelijke instrumenten een stem wil geven aan wat er in de samenleving speelt. Uit de evaluatie is de conclusie getrokken dat er behoefte is aan meer maatwerk en een betere representativiteit uit de wijk. Het college wil dit doen met themagerichte bijeenkomsten en “innovatieve” instrumenten die de kwaliteit van de wijkparticipatie kunnen verbeteren. Streven is om ook jongeren actief bij wijkparticipatietrajecten te betrekken. “Daarbij is het noodzakelijk de huidige overlegstructuren binnen de wijken te herzien om ruimte te maken voor hedendaagse mogelijkheden” aldus het college.

Enquêtes
Naast de fysieke themabijeenkomsten willen B. en W. inzetten op (online) enquêtes. Met de hedendaagse mogelijkheden hoopt men ook meer jongeren bij wijkparticipatietrajecten te betrekken. Aan wijkoverleggen zou te eenzijdig deelgenomen worden: “In enkele wijken is met name één buurt sterk vertegenwoordigd en in andere wijkoverleggen juist een bepaalde leeftijdsgroep.”
Tot de jaarwisseling werden de wijkoverleggen door de gemeente gesteund met een notulist, administratie en vergaderfaciliteiten. Het college betreurt dat het opschorten van deze ondersteuning alle wijkoverleggen raakt: “Dat dit ten koste gaat van wijkoverleggen waar wel sprake is van prettige samenwerking vinden we jammer.”
De themabijeenkomst wijkparticipatie wordt op donderdag 19 januari gehouden in de raadszaal.