Het luchtmeetpunt in Ridderkerk-West

Grenswaarden niet overschreden

RIDDERKERK - Het jaargemiddelde van de twee meetpunten voor lucht en geluid bij Ridderkerk overschrijdt de wettelijke grenswaarden niet. De nieuwe advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO worden voor geen van de gemeten stoffen en gassen gehaald.

Dit blijkt uit de laatste rapportage van de milieudienst DCMR, die in opdracht van de provincie Zuid-Holland de luchtkwaliteit en geluid meet. Er is hiervoor meetapparatuur geplaatst nabij de rijksweg in Ridderkerk-West en op het bedrijfsterrein Nieuw Reijerwaard. Het jaargemiddelde wordt steeds berekend na elk kwartaalverslag, waarbij de voorgaande drie kwartalen worden meegenomen. Uit de laatste gegevens blijkt dat voor beide locaties in Ridderkerk de hoogste uurgemiddelden met de concentratie stikstof ruim onder de grenswaarde blijft. Ook met fijnstof wordt bij geen van de meetstations de grenswaarde overschreden.

Stip aan de horizon
De vorig jaar scherper gestelde advieswaarden van de WHO zijn voor Ridderkerk nog een utopie. De nieuwe advieswaarden zijn bedoeld als ‘stip op de horizon’ voor (lokaal) beleid. Verplichte maatregelen zijn nu niet noodzakelijk omdat nergens de wettelijke waarden overschreden worden. Het Ridderkerkse college houdt het daarom bij het huidige actieplan Lucht, dat overigens nog uitgaat van de WHO-normen van 2005. Lokaal kan er maar weinig gedaan worden om een hogere doelstelling te bereiken: “Zonder nationaal en internationaal aanvullend beleid om de uitstoot verder terug te dringen is een aantal van de nieuwe WHO-advieswaarden voorlopig niet haalbaar.”