Esther Huijzer ontving de vrijwilligersprijs uit handen van wethouder Fleur Stip

Vrijwilligersprijs voor Esther Huijser

RIDDERKERK - Tijdens de nieuwjaarsreceptie in het gemeentehuis mocht Esther Huijser de Jaap van der Graafprijs in ontvangst nemen. Ze ontving de vrijwilligerprijs van de gemeente voor het vele werk dat zij met een grote groep vrijwilligers verzette voor noodopvang De Haven in Ridderkerk. Daar werden negen maanden lang vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen.

Uit handen van wethouder Fleur Stip ontving Esther een door kunstenaar Jørgen Snoep gemaakt bordje, een oorkonde en een bedrag van 500 euro dat besteed kan worden aan haar project. De vrijwilliger van het jaar vond die persoonlijke aandacht maar niks. “De prijs die ik in ontvangst mag nemen hoort niet bij mij als persoon, maar bij al die lieve vrijwilligers die heel veel tijd, liefde en energie in de noodopvang hebben gestoken. Al deze vrijwilligers hebben zich belangeloos ingezet vanuit het oogpunt van oprechte naastenliefde verbonden aan de christelijke identiteit. Er is iets heel moois ontstaan in Ridderkerk, waar we met veel dankbaarheid op terugkijken en wat we met ons meedragen als kostbare herinnering” reageerde ze op de huldeblijken.

Na het uitbreken van de oorlog werden vluchtelingen uit Oekraïne in Ridderkerk in eerste instantie opgevangen in sporthal De Wissel. Ze kregen daarna onderdak bij De Haven, het voormalige winkelpand van Verschoor aan de Havenstraat, waar veel vrijwilligers en bedrijven de helpende hand boden. De hier verblijvende vluchtelingen zijn eind vorig jaar tijdelijk ondergebracht in voor sloop bestemde woningen van Wooncompas. “We zijn de gemeente Ridderkerk, burgemeester en wethouders dankbaar voor het vertrouwen wat wij kregen in de afgelopen periode om de noodopvang op onze manier vorm en inhoud te geven Wat wij met elkaar hebben mogen doen was heel bijzonder” aldus Esther. Zelf wilde ze liever niet op het podium, maar ze is blij met de aandacht voor hulp aan Oekraïners. “Dit tegen een hele donkere achtergrond, namelijk de oorlog in Oekraïne. Een oorlog die tot op de dag van vandaag voortduurt en waarmee we de afgelopen maanden dagelijks zijn geconfronteerd. Het is moeilijk te beschrijven wat een leed hieruit is voortgekomen! Laten we vooral niet wennen aan deze oorlog”.