Arie de Wit leest voor uit boek van Ward Ruyslink
Arie de Wit leest voor uit boek van Ward Ruyslink Foto:

BOLNES

Zwerfvuil te lijf
Op zaterdag 7 januari is de eerste milieuactie van 2013. Deze ochtend wil men weer met zoveel mogelijk zwerfvuilprikkers de wijk in. Iedereen kan een handje komen helpen. Het schoonmaken van de straten is van 9.00 tot 12.00 uur. Vuilniszakken en grijpers zijn af te halen bij het “Bolwerk” van Buurtpreventie Bolnes aan de De la Reijstraat. Als deze nog ergens te koop zijn wachten na afloop oliebollen.

SLIKKERVEER

Koffieochtend in ’t Visnet
In ’t Visnet is op donderdag 12 januari de maandelijkse koffieochtend voor de buurt. Deze morgen is voor iedereen die het leuk vindt om mensen te ontmoeten en zin heeft in een gezellig praatje met een kopje koffie of thee. De deuren van het gebouw aan de Graaf Lodewijkstraat 25 staan hiervoor open van 10.00 tot 11.30 uur.

Opruiming bij Hoed & Co
Bij Hoed & Co is de opruiming van de wintercollectie begonnen. De klanten kunnen profiteren van 50% korting op hoeden, kleding, tassen, sjaals, schoenen en sieraden. De winkel is te vinden aan de Prinses Margrietstraat 38. De openingstijden zijn donderdag en zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur en vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur. Met de verkoopopbrengst steunt Hoed & Co 30 kinderen in Tsjaad. Deze kinderen krijgen christelijk onderwijs, eten en medische zorg. Voor meer informatie: www.woordendaadwinkels.nl.

RIDDERKERK

Voorlezen voor volwassenen
In de bibliotheek in het centrum is op zaterdag 7 januari weer voorlezen voor volwassenen. Dit voorleesuur wordt verzorgd door Arie de Wit. Hij zal dit keer lezen uit “De sloper in het slakkenhuis” van Ward Ruyslink. Iedereen is welkom om te komen luisteren en te reageren op het verhaal. Het voorlezen is van 14.00 tot 15.00 uur in de bibliotheek aan het Koningsplein. De toegang is gratis.

Mocktails maken
In samenwerking met De Groene Pollepel organiseert Ridderkerk Langer Gezond op woensdag 18 januari een workshop “Mocktails maken”. Mocktails zijn cocktails, maar dan zonder alcohol. Met de workshop wordt geleerd hoe men een smakelijke mocktail kan maken. Natuurlijk kan er dan ook geproefd worden van zo’n gezond drankje. Er wordt ook een gezonde snack bij geserveerd. De workshop is van 14.00 tot 16.00 uur bij De Groene Pollepel aan de Nicolaas Beetslaan 66. Deelname kost € 5 per persoon. Het aantal plaatsen is beperkt. Aanmelden kan via: info@facetridderkerk.nl  of telefonisch bij Facet Ridderkerk: 0180-432350.

Pensionado’s On Tour
De Pensionado’s On Tour beginnen 2023 met een nieuwjaarsreceptie in Hendrik-Ido-Ambacht. De beste wensen kunnen op zaterdag 7 januari tussen 14.30 en 17.00 uur uitgewisseld worden in gebouw Emmastaete aan de Emmasingel 12. De leden uit Ridderkerk kunnen met een busje komen. Wie hiervan gebruik wil maken kan dit laten weten via 06 1275 0863.
De Pensionado’s On Tour is een club met ongeveer 200 leden, die allerlei activiteiten en middagen organiseert. Ook worden er dagtochten en meerdaagse reizen verzorgd. Maandelijks wordt er een bingomiddag gepresenteerd in de zaal van de kerk aan de Pretoriusstraat 56. De eerste bingo van dit jaar is op 21 januari.

Alpha cursus
Op maandag 23 januari start er in Ridderkerk weer een Alpha cursus met als thema: 'Schuif maar aan'. Met Alpha kan men op een laagdrempelige en gezellige manier de basis van het christelijk geloof ontdekken. Alle avonden beginnen met een gezamenlijke maaltijd, zodat men elkaar onderling leert kennen. Na de maaltijd volgt steeds een kort inspirerend verhaal, waarna er ruimte om is om vragen en gedachten te delen. Op deze manier besproken worden onder meer: Wie was Jezus?, de zin van Bijbellezen, de betekenis van bidden en de rol van de kerk. De geplande cursus bestaat uit dertien avonden en een kort Alpha-weekend. De organisatoren nodigen iedereen uit om aan te schuiven. De eerste keer is men vrijblijvend welkom aan de tafel. Voor meer informatie kan men contact opnemen via: markenlydiadejong@hotmail.com of bellen/appen naar 06 1846 6196.

Gezellige middagen
Facet Ridderkerk organiseert iedere vrijdag een gezellige middag in Wijkcentrum West met een wisselend aanbod. Dit varieert van film op de eerste vrijdag van de maand, een breimiddag, bingo en creatieve middagen. Bezoekers zijn wekelijks aan de Boksdoornstraat 80 welkom van 14.00 tot 16.0 uur. Er wordt een bijdrage van € 2,50 tot € 3,50 gevraagd, afhankelijk van de activiteit.

DRIEVLIET

Tekenen voor volwassenen
Vanaf woensdag 18 januari kan men in wijkcentrum De Fuik weer meedoen met één van de tekencursussen, die gegeven worden door tekenaar Jacco van Dam. Onder professionele begeleiding kan men in een gezellige sfeer de tekenvaardigheid verder ontwikkelen. De docent zorgt voor een interessant en afwisselend programma klaar met verdiepende oefeningen. Zo leert men tekeningen meer natuurgetrouw te krijgen en daarnaast ook meer ‘uitstraling’ te geven. Verder zijn er opdrachten waarmee men spelenderwijs kennismaakt met allerlei technieken, zoals pentekenen, waterverven, etc. De tekenlessen worden gegeven op woensdagochtend en woensdagmiddag in het wijkcentrum aan de Voorn 10. Voor meer informatie kunnen belangstellenden contact opnemen met de docent: 0180-427254, of de website bezoeken: wegvantekenen.nl.

Dansles in De Fuik
De danslessen bij wijkvereniging Drievliet Het Zang gaan deze maand weer van start. Bij deze danslessen in wijkcentrum De Fuik is plaats voor gevorderden. Bij voldoende animo zal er ook een groep beginners starten. De lessen beginnen op dinsdag 17 januari. Op het programma staan veertien lessen met daarbij de eerste oefenavond en een eindbal. Wie de vloer op wil kan voor meer informatie contact opnemen met C. Dijksman: 06 3836 2336 of I. v.d. Steen: 06 3093 5202.