Aikido-docenten geven les op scholen

De methode van het Zonnekind in Ridderkerk wordt nu op verschillende scholen toegepast. Er worden zowel leerlingen van het voortgezet onderwijs als van de basisschool mee bereikt.
Ben van Kwawegen, Jos Roderkerken en Pieter van Dongen hebben eind 2022 aan een groep van 43 leerlingen, derde klas mavo en de sportklas van het Gemini College les gegeven in aikido. De scholieren moesten toch wel even wennen, omdat ze niet gewend waren om zich volledig te ontspannen.

Zonder afleiding
Ook om te leren meer bij zichzelf te blijven is volledig nieuw voor hen. Onrust, voortdurende afleiding en je bemoeien met de ander zijn toch wel punten van aandacht, waar docenten heel moeilijk vat op krijgen. Verbieden, straffen en waarschuwen helpen meestal niet. Juist de benadering van de docenten van het Zonnekind geeft de docenten handvatten om de leerlingen op een andere manier te benaderen, hen gefocust te krijgen en hen te laten ervaren dat ze veel meer kunnen dan ze zelf denken. Met de lessen van het Zonnekind wordt gewerkt aan het letten op je ademhaling, voelen of je jouw adem kan waarnemen en dan zien of je rustig en ontspannen kan ademen.

Iedereen los
Na de ademtraining zijn er aikido-oefeningen gedaan om het lichaam ‘los’ te krijgen en om de aandacht te richten op iedere beweging. “Daarna keken we naar ‘hoe kan ik mijn aandacht verplaatsen van mijn hoofd naar mijn hart en of buik.’ Dan sta je opeens heel stevig, ben je niet om te duwen en kan je iemand zonder krachtsinspanning neer leggen met volledige ontspanning” aldus de docenten van het Zonnekind.
Bijzonder was het kwartiertje verbindingsoefeningen, die er toe bijdroegen dat iedereen mee ging doen. De leerlingen klapten en stampten op de grond om te aarden. Hierdoor ontstond er een eenheidsgevoel, wat de samenwerking in de klas weer bevordert.
Op het einde lieten alle leerlingen aan elkaar en aan de sportdocenten zien wat ze hadden geleerd. Alle leerlingen deden op een positieve manier mee. Sommigen hadden wel wat moeite om zich volledig te ontspannen, maar oefening baart kunst.

Basisscholen
Ook is er aikido gegeven aan groep 5a van de Bosweide. De kinderen vonden het machtig interessant om te worden mee genomen in het mooie verhaal over Otje de Octopus.
Er zijn momenteel meerdere scholen van zowel het basis- als het voortgezet onderwijs, die meer willen weten van de methode van het Zonnekind. In 2023 zullen er meer lessen gegeven gaan worden op zowel basisscholen als het voortgezet onderwijs. Daarnaast blijven natuurlijk de eigen lessen van het Zonnekind in Ridderkerk-West doorgaan. Het programma van het Zonnekind leert kinderen in hun kracht te staan door het zelfvertrouwen te vergroten. Het is een bewezen methode om kinderen te helpen die gepest worden of moeilijk gedrag vertonen. Ook de band tussen kind en ouders kan erdoor verbeterd worden.
Meer informatie is te vinden op: www.het-zonnekind.com. Ook kan men met vragen over de lessen terecht bij Pieter van Dongen: 0180-417135.