Brand aan de Heemskerkstraat (foto Dennis van Wingerden)
Brand aan de Heemskerkstraat (foto Dennis van Wingerden) Foto:

Drukke nieuwjaarsnacht

De jaarwisseling begon voor de brandweerpost Ridderkerk al een dag eerder met een brandje in de hal van een flat (23.41 uur) aan de Koninginneweg waar de brievenbussen zijn opgeblazen, daarna een defecte brandmelder aan de Hortensiastraat (02.31 uur) en een reanimatiemelding op de Ridderhof (09.50 uur). De eerste melding van een buitenbrand was om 16.44 uur. Op de Rijksstraatweg werd echter niets aangetroffen waarna werd doorgereden naar de Langeweg waar afval in brand stond.

Schuurtjes in brand
 Na 19.00 uur kregen de vrijwilligers die nacht nog 14 meldingen te verwerken. Hiervan enkele kleine buitenbrandjes maar ook drie flinke binnenbranden. Achter de woningen aan de Mr. Heemskerkstraat stonden rond 01.00 uur in de nieuwjaarsnacht enkele schuurtjes en een tuinhuisje in brand. Omdat het vrijkomende vliegvuur ook de flats bedreigde is opgeschaald naar middelbrand. Door snel handelen kon erger worden voorkomen. Rond twee uur moesten meerdere voertuigen naar de Kamerlingh Onnesstraat. Hier was in een kelderbox vuurwerkafval in brand geraakt. Ook hier moest snel worden opgetreden om erger te voorkomen. Na het blussen moest er worden geventileerd om de stank en rook uit de flat te verwijderen.

Brand op zolder
Tegen half drie stond er aan de Juliana van Stolbergstraat brand op een zolder. Vermoedelijk is een vuurpijl in de afvoer van de CV terecht gekomen waardoor er brand ontstond. Buren hebben de brandweer gewaarschuwd en de bewoonster gewekt. Vervolgens heeft de brandweer de brand onder controle gekregen. Rond zes uur zag een voorbijganger op de Ringdijk dat er een schutting en schuur in brand stond bij een woning op de Benedenrijweg. Nadat de brandweer is gealarmeerd heeft hij met enige moeite de bewoners van de naast gelegen woning gewekt. Door de flinke brand werd ook de woning ernstig bedreigd. Ook hier moest snel worden ingezet om de woning te sparen. De bewoner is door de G.G.D. nagekeken, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

Geen agressie
Om 07.40 uur kwam de laatste melding van die nacht. Op de Torenmolen stond een Dixie in lichterlaaie. “Het was een drukke nacht” meldde Ton Dorchain, bevelvoerder op de eerste tankautospuit. “We kunnen terugkijken op een drukke nacht en hebben nergens last gehad van agressie tegen hulpverleners. Dit is helaas in het verleden wel eens anders geweest. Door snel te handelen is de schade relatief beperkt gebleven al zullen de gedupeerde daar uiteraard anders over denken”.

Brandweer heeft zwaar jaar achter de rug

Emotioneel kenden de vrijwilligers van de brandweerpost Ridderkerk een zwaar jaar. Diverse reanimaties (44), waaronder een collega, ernstige ongevallen en branden zorgden ervoor dat het Team Collegiale Ondersteuning enkele malen naar Ridderkerk moest komen ter ondersteuning.

Dit team helpt brandweermensen met het verwerken van traumatische ervaringen. Daarnaast was het voor de 35 medewerkers weer een jaar met een diversiteit aan inzetten wat werd afgesloten met een drukke oud en nieuw. Het aantal meldingen voor de post Ridderkerk was 361. Dat zijn er 4 meer dan in 2021. Er zit de laatste drie jaar een lichte stijgende lijn in het aantal incidenten. Er waren vorig jaar ook incidenten die door omliggende korpsen werden afgehandeld. Zo kwamen de korpsen van Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Heerjansdam, Capelle aan den IJssel en Rotterdam 93 keer naar Ridderkerk. Daar tegenover staan 53 inzetten met voertuigen en personeel vanuit Ridderkerk.

Een overzicht van de incidenten staat op www.Ridderkerk.nl/brandweer.