Foto:

Oude en nieuwe plannen

Eén van de eerste en leukste politieke klussen in dit nieuwe jaar is het schrijven van deze column. Allereerst wil ik u namens PvdA-GroenLinks Ridderkerk het allerbeste wensen voor 2023. Ook dit jaar gaan wij hard aan de slag voor een sociaal, duurzaam en inclusief Ridderkerk, waarin iedereen welkom is en volwaardig mee kan doen. U bent van harte uitgenodigd om mee te denken en mee te werken.

Energietoeslag
Met de stijgende prijzen en dure energierekeningen wordt 2023 voor veel inwoners en ondernemers weer een lastig jaar. Het is niet voor niets dat het kabinet gemeenten opnieuw geld geeft om de energietoeslag van € 1.300 uit te keren aan inwoners met een laag inkomen tot 120% van het sociaal minimum. Die 120% is de landelijke richtlijn. Gemeenten kunnen zelf bepalen of zij inwoners met een iets hoger inkomen die nu ook in de problemen komen, ook willen ondersteunen. Dit wordt dan betaald uit eigen middelen. Groningen bijvoorbeeld kent de energietoeslag ook toe aan inwoners met een inkomen van 120-140% van het sociaal minimum. En heeft de energietoeslag voor inwoners met een laag inkomen verhoogd tot € 1.500. Andere gemeenten hebben de minimaregelingen verruimd zodat bij meer mensen problemen worden voorkomen. Ridderkerk is geen arme gemeente.

PvdA-GroenLinks Ridderkerk blijft zich inzetten voor een ruimhartiger toekenning zodat er minder mensen tussen wal en schip vallen. En voor een gemeentelijk duurzaamheidsfonds dat inwoners stimuleert om hun woning beter te isoleren.

Geluidscherm Oosterpark
Een onderwerp dat al langer speelt in het dorp is de leefbaarheid in en rond het Oosterpark.
Eind 2020 heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met een geluidscherm langs de A15. Het was bijzonder dat het nieuwe college aangaf dat de komst van dit scherm vanwege de gestegen bouwkosten niet meer zeker was. PvdA-GroenLinks Ridderkerk heeft regelmatig aangegeven dat het niet bijdraagt aan het vertrouwen van inwoners als de gemeente gemaakte afspraken niet nakomt. Het college heeft dit ook ingezien. In januari vraagt het extra budget aan de gemeenteraad voor de aanleg van het scherm. Wat ons betreft, wordt er daarna zo snel mogelijk met de bouw gestart. Geen woorden, maar daden.

Laten we doorpakken en het Essenlaantje behouden en de plannen voor het Oosterpark aanpassen met meer groen. Dat kwam immers uit de eerdere enquête. En nu het college wil onderzoeken of de Rowdies naar het Reyerparc kunnen verhuizen, liggen hiervoor kansen.

Wilt u over deze of andere onderwerpen met ons in gesprek?
Mail dan naar info@pvdagroenlinksridderkerk.nl

Wij spreken u graag.